RELATIONSHIP MARKETING AND THE SOLIDARITY ECONOMY ENTERPRISES WITH CUSTOMER FOCUS

Bruna Tadielo Zajonz, Jéferson Réus da Silva Schulz, Laura Possani, Tônia Magali Moraes Brum, Andrea Cristina Dörr

Abstract


The idea of solidarity economy aims to strengthen solidarity enterprises with a view to reproduction of social ties. Thus, the aim of this study is to discuss, based on marketing theory, the profile and preferences of customers who are present at the 10th Fair Latin American Solidarity Economy and 21st International Fair of Cooperatives, held in Santa Maria-RS in 2014. The study method consists of a field survey that was made through the application of 140 forms in visiting the Fair public on 18th, 19th and 20th July 2014. The results show that the predominant public were women. The data indicate that the public is willing to spend at the Fair to R$ 50.00 and that prioritize the quality of products upon purchase. Visitors prefer to acquire, to have as a souvenir of Santa Maria-RS, t-shirts and decorative objects, highlighting the Basílica da Medianeira and the Maria Fumaça as the sights they would like to have as a souvenir of the city. The idea of the solidarity in social economy enterprises appear on the social perspective carried out by marketing, which seeks that the relationship with customers to give favorably for both parties.


Keywords


Solidarity Economy; Relationship Marketing; Customer.

References


COBRA, M. Administração de marketing. 2 ed. São Paulo, Atlas, 1992.

FRAGA, N. E. B.; MATTOS, C. E; CASSA, G. A. O marketing profissional e seus interfaces: a valorização do bibliotecário em questão. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 13, n. 2, p. 148-167, mai./ago. 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2010.

GRÖNROOS, C. Marketing: gerenciamento e serviços. 3 ed. Rio de Janeiro, Elsevier, 2009.

HOFFMAN, K. D.; BATESON, J. E. G.; IKEDA, A. A.; CAMPOMAR, M. C. Princípios de marketing de serviços. 3 ed. São Paulo, Cengage Learning, 2009.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12 ed. São Paulo, Perason Prentice Hall, 2006.

LISBOA, A. M. Economia solidária e autogestão: imprecisões e limites. Revista de Administração de Empresas. v. 45, n. 3, p. 109-115, jul./set. 2005.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2009.

MOREIRA, J. C. T. (coordenação do autor). Administração de vendas. 1 ed. São Paulo, Saraiva, 2005.

SINGER, P. Economia solidária versus economia capitalista. Sociedade e Estado. v. 16, n.1-2, p. 100-112, 2001

SOUZA, A. R. de. Economia Solidária: um movimento nascente da crise do trabalho. In: SOUZA, A. R. de; CUNHA, G. C.; DAKUZAKU, R. Y. (org.). Uma outra economia é possível: Paul Singer e a economia solidária. São Paulo, Editora Contexto, 2003.

SPAREMBERGER, A; ZAMBERLAN, L. Vendas: fundamentos e relacionamento com os clientes. 1 ed. Ijuí, Editora Unijuí, 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236117017049



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: