Natural science education and scientific literacy: skit ‘the atom’s dance’

Ricardo Eugenio Dill, Luciana Richter, André Boccasius Siqueira

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/2236117010743

This text is a report about a didactic experience of Natural Science with the view to promote learning of students of Basic Education using dramatization as a cooperater to the comprehension off an abstract theme about scientific knowledge, as is the atomic structure of chemicals. The representation of the atomic structure by the students was coordinate by the teacher through questions to the groups who represented the different components of the atom (Electrons, Protons and Neutrons). The action from the questions of the teacher consisted in to acts: the atom composition; the ionization; quantum leaps of an electron; and the nuclear fission. It follows that the students had a better comprehension of the theme from the skit in the classroom.


Keywords


Science teaching. Science teaching methodology. Atomic structure. Dramatization

References


AU, W. Lutando com o texto: contextualizar e recontextualizar a pedagogia crítica de Freire. APPLE, M. W.; AU, W.; ANDIN, L. A. (orgs.). Educação Crítica: Análise Internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011. (p. 250-261).

CALIL, P. O Professor-Pesquisador no Ensino de Ciências. Curitiba: Editora IBPEX, 2009. (Série:

Metodologia do Ensino de Biologia e Química, 2).

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação. n. 22. jan./fev./mar./abr. 2003. p. 89-100.

FOREMAN, J. O uso da dramatização para promover e desenvolver a compreensão dos alunos sobre conceitos científicos. In: WARD, H.; RODEN, J.; HEWLETT, C.; FOREMAN, J. Ensino de Ciências. Porto Alegre: Artmed. 2010. (p. 139-160).

GARCIA, L. A. M. G. Competências e Habilidades: você sabe lidar com isso?. Educação e Ciência

On-Line, Brasília: Universidade de Brasília. 2005. Disponível em: Acesso em: 11 mar. 2013.

GARCIA; R. L.; MOREIRA, A. F. B. Começando uma conversa sobre currículo. In: GARCIA; R. L.; MOREIRA, A. F. B. (orgs.). Currículo na con-temporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo:

Cortez, 2003. (p. 7-39).

HAIDT, R. C. C. Procedimentos de ensino-aprendizagem socializantes: Dramatização. In: HAIDT,

R. C. C. Curso de didática geral. 7ª ed. São Paulo: Ática. 2004. p. 179-182. (Série Educação).

JAQUES, P. A. ; VICARI, R. M. Estado da Arte em Ambientes Inteligentes de Aprendizagem que

Consideram a Afetividade do Aluno. Informática na educação, UFRGS: Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 15-38, 2005. Disponível em: . Acesso em 11 maio 2013.

MACEDO, E. Ciência, tecnologia e desenvolvimento: uma visão cultural do currículo de Ciências.

In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (orgs.). Currículo de Ciências em debate. Campinas: Papirus, 2004. (p. 119-154).

MARANDINO, M. A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de ciências: questões atuais. Cadernos Brasileiros Ensino de Física, v.20, n.2: p.168-193, ago. 2003. Disponível em:

. Acesso em: 06 mar. 2013.

OLIVEIRA, D. F. de; MENDONÇA, C. C. R.; MEIRELLES, R. M. S.; JORGE, T. C. A.; LUZ, M.

R. M. Oficinas teatrais: estratégias inovadoras para diagnóstico de concepções e problemas na educação sobre temas de saúde. V ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais… 2005. Disponível em:

ufrj.br/abrapec/venpec/conteudo/artigos/1/pdf/p799.pdf>. Acesso em: 04 maio 2013.

SMITH, A. Accelerated Learning in Practice. Stafford: Network Educational Press. 1999.

SPAGNOL, C. A.; MONTEIRO, L. A. S.; PAULA, C. L.; BASTOS, J. M.; HONORATO, J. A. G.

Vivenciando situações de conflito no contexto da Enfermagem: O esquete como estratégia de ensino-aprendizagem. Esc. Anna Nery (impr.) jan.-mar. 2013; 17 (1), p. 184–189. Disponível em: . Acesso em 04 maio 2013.

TOBASE, L.; GESTEIRA, C. R.; TAKAHASHI, T. Revisão de literatura: a utilização da dramatização no ensino de enfermagem. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 09, n. 01, p. 214-228, 2007. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2013.

TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. L. F. Atividade lúdica e ensino de ciências – a biodiversidade como exemplo. In: TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. L. F. Ensino de ciências. São Paulo: Cengage Learning. 2011. (Coleção ideias em ação).

VAN MENTS, M. The effective use of role play: a handbook for teachers and trainers. Edição de revisão. London: Kogan Page, 1983.

VYGOTSKY, L. Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press, 1962.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117010743



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: