Advertisements images and consumption: pedagogical and environmental considerations

Luciana Richter, Vanessa Freitag

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/2236117010739

This paper discusses the relationship between advertisements images, consumer culture and educational environment. We start from an experience with teachers from public schools, where are discussed the relationship between publicity images and product consumption, and reflected the importance of addressing this issue in the educational context, with a focus on environmental issues. In this sense, the images served as advertising tools to reflect the pedagogical practice of teachers located in São Gabriel - RS. The empirical data of this study were produced through part of a workshop held with 23 teachers in October 2012.


Keywords


advertisements images; consumer culture; environmental education; education with images.

References


ALVES, M. A. Filmes na escola: uma abordagem sobre o uso de audiovisuais (vídeo, cinema e programas de TV) nas aulas de Sociologia do Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Campinas, SP: Unicamp, 154 pgs., 2001.

BERGER, J. Modos de ver; tradução de Lúcia Olinto. – Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CALADO, I. A Utilização Educativa das Imagens - Coleção Mundo de Saberes 8 .Portugal, Porto Editora, LDA, 1994.

GHILARDI, M. I. Mídia, Poder, Educação e Leitura. In: BARZOTTO, V. H. e GHILARDI, M. I (Orgs.). Mídia, Educação e Leitura. São Paulo: Associação de Leitura do Brasil, p.103-112, 1999.

KELLNER, D. Lendo Imagens Criticamente: Em Direção a Uma Pedagogia Pós Moderna. In: SILVA, T.T. da. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. 8. ed. Petrópolis, RJ :Vozes, 2009, p. 190-207, 2009.

LOPES, L. C. O Culto às Mídias: interpretação, cultura e contratos. São Carlos: EdUFSCar, 2004.

MUNIZ, E. Comunicação publicitária em tempos de globalização. Canoas: ULBRA, 2005.

RIAL, C.S. Por uma antropologia do visual contemporâneo. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 1, n. 2, p. 119-128, jul./set., 1995.

ROCHA, C. F. O espaço escolar em revista. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. 2. ed. Porto Alegre: Ed. Universidade/ UFRGS, p. 117-142. 2004.

SILVERSTONE, R. Por que Estudar a Mídia? São Paulo: Loyola, 2005.

THOMPSON, J B. PA Mídia e a Modernidade: Uma teoria Social da Mídia – trad. BRANDÃO, W.

O.10. ed. Petrópolis, RJ :Vozes, 2008.

TRAJANO, I.S.N. A imagem e sua função semiótica em discursos multimodais. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1, pp.01-10. Uberlândia: EDUFU, 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236117010739



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: