Advertisements images and consumption: pedagogical and environmental considerations

Authors

  • Luciana Richter Licenciada em Ciências Biológicas; Mestre em Educação/UFSM. Docente do Curso de Ciências Biológicas, Laboratório de Ensino, Centro de Educação Superior Norte do RS - CESNORS, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Campus de Palmeira das Missões.
  • Vanessa Freitag Licenciada em Desenho e Plástica; Mestre em Educação/UFSM; Doutora em Ciências Sociais/CIESAS-Occidente. Professora da Universidad de Guanajuato, Campus León, México

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117010739

Keywords:

advertisements images, consumer culture, environmental education, education with images.

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/2236117010739

This paper discusses the relationship between advertisements images, consumer culture and educational environment. We start from an experience with teachers from public schools, where are discussed the relationship between publicity images and product consumption, and reflected the importance of addressing this issue in the educational context, with a focus on environmental issues. In this sense, the images served as advertising tools to reflect the pedagogical practice of teachers located in São Gabriel - RS. The empirical data of this study were produced through part of a workshop held with 23 teachers in October 2012.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, M. A. Filmes na escola: uma abordagem sobre o uso de audiovisuais (vídeo, cinema e programas de TV) nas aulas de Sociologia do Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Campinas, SP: Unicamp, 154 pgs., 2001.

BERGER, J. Modos de ver; tradução de Lúcia Olinto. – Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CALADO, I. A Utilização Educativa das Imagens - Coleção Mundo de Saberes 8 .Portugal, Porto Editora, LDA, 1994.

GHILARDI, M. I. Mídia, Poder, Educação e Leitura. In: BARZOTTO, V. H. e GHILARDI, M. I (Orgs.). Mídia, Educação e Leitura. São Paulo: Associação de Leitura do Brasil, p.103-112, 1999.

KELLNER, D. Lendo Imagens Criticamente: Em Direção a Uma Pedagogia Pós Moderna. In: SILVA, T.T. da. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. 8. ed. Petrópolis, RJ :Vozes, 2009, p. 190-207, 2009.

LOPES, L. C. O Culto às Mídias: interpretação, cultura e contratos. São Carlos: EdUFSCar, 2004.

MUNIZ, E. Comunicação publicitária em tempos de globalização. Canoas: ULBRA, 2005.

RIAL, C.S. Por uma antropologia do visual contemporâneo. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 1, n. 2, p. 119-128, jul./set., 1995.

ROCHA, C. F. O espaço escolar em revista. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. 2. ed. Porto Alegre: Ed. Universidade/ UFRGS, p. 117-142. 2004.

SILVERSTONE, R. Por que Estudar a Mídia? São Paulo: Loyola, 2005.

THOMPSON, J B. PA Mídia e a Modernidade: Uma teoria Social da Mídia – trad. BRANDÃO, W.

O.10. ed. Petrópolis, RJ :Vozes, 2008.

TRAJANO, I.S.N. A imagem e sua função semiótica em discursos multimodais. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1, pp.01-10. Uberlândia: EDUFU, 2012.

Published

2013-09-23

How to Cite

Richter, L., & Freitag, V. (2013). Advertisements images and consumption: pedagogical and environmental considerations. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 14(14), 2809–2816. https://doi.org/10.5902/2236117010739