AFFORESTATION AND GARDENING IN MUNICIPAL SCHOOL OF BASIC EDUCATION ASSIS BRASIL PALMEIRA DAS MISSÕES – RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117015545

Keywords:

Environmental Education, School setting, Educational spaces.

Abstract

The purpose of this project was to sensitize and motivate children/students of school municipal assis brasil located in palmeira das missões/rs, working in teams, preserve and organize the school environment. The issue revolved around improving the environmental quality of the area frequented by students and therefore the work of afforestation and gardening outside the school aimed to leave the pleasant and recreational site, since much of the time students stay in this space. So that the school community can have better harmony with the natural environment is vital to have an organized and aesthetically pleasing space. Therefore, it is important to develop projects to create a suitable and warm, it is the duty of the school community to prepare citizens for a humane social life and harmonized with the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei 9795/99. Brasília, 1999.

BUBLITZ, L. Disponível em: <http://www.fag.edu.br/tcc/2008/arquitetura/LuceliaBublitz/TEORICO/TCC%20-%20Te%F3rico.pdf. Acesso em: abril de 2014.

Carta Internacional de Educação para o lazer/[elaborada pela] Associação Mundial de Recreação e Lazer – Brasília: Sesi – DN, 1995.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a Formação do Sujeito Ecológico. São Paulo: Cortez, 5ª edição. 2011. 258 páginas.

CARVALHO-SOUZA, G. F. A percepção de crianças sobre o lixo marinho: uma abordagem lúdica na popularização das ciências. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental REMEA, 2012

CPFL Energia. Arborização urbana viária: aspectos de planejamento, implantação e manejo / CPFL Energia – ed. rev. Campinas, SP: CPFL Energia, 2008.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9a ed. São Paulo. Gaia, 2004.

FERREIRA, C. M. A. et al. Meio Ambiente e educação ambiental nas escolas públicas. Disponível na internet pela url: www.ambitojuridico.com.br. Acesso em: abril de 2014.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio Básico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.

GRÜN, M. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 13ª ed. São Paulo: Papirus, 1996.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p.189/-205, março/ 2003.

LEÃO, J. A. C. Considerações sobre o projeto escola aberta: perspectivas para uma agenda de lazer. RECIFE, 2005.

LEENHARDT, J. Nos Jardins De Burle Marx. São Paulo, SP. 2006.

MACEDO, S. S. Quadro do Paisagismo no Brasil. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1999.

MELLILO, P. Paisagismo, s.d.Disponível em:<http://www.patriciamellilo.com.br/paisagismo.htm. Acesso em 24 de Março de 2014.

MINATTO, P. R. Gestão Ambiental na prática escolar. Anais Eletrônico – IV EPISTED – Seminário de Epistemologia e Teorias da Educação. ISSN XXXX, dezembro de 2012. Faculdade de Educação/Unicamp. 2012.

NARCISO, K. R. S. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient.

ISSN 1517-1256, v. 22, janeiro a julho de 2009.

RHEINHEIMER, C. A. Tecendo a educação ambiental na rede municipal de ensino Arroio do Meio, RS. Tese de Doutorado, UFRGS, agosto 2009.

PLÁCIDO, D. R. Da jardinagem ao paisagismo: proposta de intervenção paisagística na Universidade Federal de Sergipe – São Cristóvão/SE. Janeiro, 2009.

SABBAGH, R. Arborização urbana no Bairro Mario Dedini em Piracicaba. Soc. Bras. De Arborização Urbana REVSBAU, Piracicaba – SP, v.6, n.4, p. 90-106, 2011.

SACRAMENTO, C. S. A Importância do Lazer para o Coletivo. Disponível em: http://meuartigo.brasilescola.com/educacao-fisica/a-importancia-lazer-para-coletivo-2.htm> Acesso em 26 de Março de 2014.

SATO, M. Educação para o ambiente amazônico. São Carlos: 1997. 245p.Tese (Doutorado em Ciências) –, PPG-ERN/UFSCar.

SILVA, V. et al. A importância do projeto de arborização na cidade de Maracaí. Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza Etec Pedro D’Arcádia Neto. 2010.

Published

2015-04-01

How to Cite

Fagundes, J. F., Bandeira, G. L., Siqueira, A. B., Neis, F. A., & Konflanz, T. L. (2015). AFFORESTATION AND GARDENING IN MUNICIPAL SCHOOL OF BASIC EDUCATION ASSIS BRASIL PALMEIRA DAS MISSÕES – RS. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(2), 1162–1173. https://doi.org/10.5902/2236117015545

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION