Construction and validation of an assessment tool for a Medical course by graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133887363

Keywords:

Egressos, Ensino Superior, Medicina, Avaliação de Cursos

Abstract

The assessment of higher education courses by graduates contributes to improvements in pedagogical projects, learning management and the training of future professionals. This article aims to present the validation of an assessment tool for a Medical course by graduates. The validation was carried out by judges from the areas of academic management, ethics, student assistance, scientific research and Medicine, all of whom are professors who are members of the higher education teaching profession. The main categories analyzed in the process of revising the questionnaire included: replacing words; adding terms and explanatory additions; dismembering, reordering and adding items. The instrument was validated with 33 items on a 5-point Likert scale. According to the experts, this instrument is relevant and can be adapted and applied to courses at different institutions.

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Author Biographies

Maria Olívia Duarte Batistuta e Almeida, Federal University of Triângulo Mineiro

Graduada em Ciências Econômicas pela Faculdade de Ciências Econômicas do Triângulo Mineiro (1996), graduação em Matemática pela Faculdade Polis das Artes (2015), Especialização em Docência em Educação Superior e Mestre em Inovação Tecnológica pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2009). Atua como Diretora da Divisão de Registro Escolar no Departamento de Registro e Controle Acadêmico da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM, em Uberaba-MG.

Ricardo Almeida, Federal University of Triângulo Mineiro

Graduado em Tecnologia e Processamento de Dados pela Universidade de Uberaba (UNIUBE), Licenciado em Matemática pela Faculdade Polis das Artes-SP; possui Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Professor Antônio Carlos (UNIPAC) e Especialização em Negociação Coletiva pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM - 2015); Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - 2019). Pós-Doutorado junto ao Departamento de Ciência da Informação, vinculado ao Centro de Educação e Ciências Sociais e Humanas da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar 2021-2022). É profissional da área de Gestão de Pessoas na Administração Pública Federal (ênfase em Desenvolvimento Humano), Life Coach e Educador Ambiental. Atualmente cursa Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal do Triângulo Mineiro ( UFTM 2020-2024).

Beatriz Gaydeczka, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade do Contestado (2003), graduação em Letras - Licenciatura em Português/Inglês pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de União Vitória (2003), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (2006) e doutorado em Letras na Universidade de São Paulo (2012). É Professora na Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM, no Instituto de Ciências Tecnológicas e Exatas (ICTE). Atua na Graduação e na Pós-Graduação (Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica) enfocando metodologia científica, comunicação, leitura e produção de textos técnicos para as engenharias, discurso acadêmico e propriedade intelectual.

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Published

2024-05-09

How to Cite

Almeida, M. O. D. B. e, Almeida, R., & Gaydeczka, B. (2024). Construction and validation of an assessment tool for a Medical course by graduates. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e87363. https://doi.org/10.5902/2318133887363