Articulating strategy and prospecting: the transformative role of the NDE in managing Administration courses in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133886087Keywords:
Higher education, Structuring Teaching Nuclei (NDE), Administration.Abstract
The article investigates the ongoing transformations in higher education in Brazil and the role of the Structuring Teaching Nuclei – NDE – in the management of Business Administration courses. The general objective was to understand the national scientific production on the integration between the Structuring Teaching Center – NDE – and the management of Administration courses. A bibliographic review was conducted using databases such as Scielo, Scopus, Web-of Science, and the Digital Library of Theses and Dissertations from Capes, focusing on national studies concerning the integration between the NDE and the management of Business Administration courses. The results identified gaps in the literature regarding the strategic efficacy of the NDE, highlighting the need for further research and a less restrictive approach in bibliographic searches. The conclusion is that the NDE should be acknowledged for its strategic potential rather than merely its operational role, emphasizing quality and pedagogical governance to ensure high-quality higher education in Business Administration.
Downloads
References
CARPES, Raquel Duarte Prestes; GOULARTE, Jeferson Luís Lopes; DA COSTA, Camila Furlan. Reorganização do projeto pedagógico do curso superior de tecnologia em gestão pública. SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 5, 2012. Anais ... Bagé: Unipampa, 2012.
CUNHA, Maria Isabel da (org.). Trajetórias e lugares da formação universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Capes/CNPq; Junqueira & Marins, 2008.
CUNHA, Maria Isabel da. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 75, 2019, p. 121-133. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.67029
CYRINO, Eliana Goldfarb et al. Mapping the implementation characteristics of new Medicine programs in Brazilian federal universities. Revista Panamericana de Salud Publica Pan American Journal of Public Health, Washington, v. 44, 2020, p. e117.
DA SILVA LÓS, Djalma Rodolfo; BARBOSA, Milka Alves Correia. Gestão acadêmica e administrativa no colegiado de curso de graduação. Revista Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, 2023, p. 253-278. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2023.e93481
DE OLIVEIRA, Edenis Cesar. Um olhar sob a perspectiva do projeto pedagógico de curso do curso de bacharelado em Administração: um estudo de caso na Universidade Federal de São Carlos. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, 2016, p. 403-437. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2016.v17n3.456
DOS SANTOS PEREIRA, Márcia et al. Núcleo Docente Estruturante da Enfermagem da UFMG: da criação aos tempos da pandemia da Covid-19. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte v. 10, 2020, p. 1-19. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23903
FAYAD, Anelize Klotz. Projeto Pedagógico, um contrato sob a ótica do Instituto do Direito Contratual. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, Santiago, v. 5, n. 2, 2018, p. 71-90. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5885.2018.51973
FELDHAUS, Marcelo. A dimensão ética e estética na docência no ensino superior: fricções entre a arte contemporânea, cuidado de si e pedagogia universitária. Porto Alegre: Ufrgs, 2022. 208f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
FERNÁNDEZ LAMARRA, Norberto. Universidad y calidad en América Latina en perspectiva comparada: interrogantes y desafíos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 17, 2012, p. 661-668. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000300006
LEITE, Denise; GENRO, Maria Elly Herz; BRAGA, Ana Maria de Souza (orgs.). Inovação e pedagogia universitária. Porto Alegre: Ufrgs, 2011.
MATIAS, Ariane Pereira. Gestão pedagógica em instituições do ensino superior: um estudo sobre o núcleo docente estruturante (NDE). São Paulo: USP, 2020. 207f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto. 2020.
NUNES, Jozanes Assunção. O discurso da (in)flexibilidade curricular em análise dialógica. Linguagem em (dis)curso, Tubarão, v. 19, 2019, p. 87-105. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-190106-4018
NUNES, Jozanes Assunção. Vozes em confronto no núcleo docente estruturante de cursos de Letras: entre o prescrito e a prática institucionalizada. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 13, 2018, p. 117-138. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457335092
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
QUEIROZ, Kelli Consuelo Almeida de Lima. Reforma gerencial, estado avaliador e o sistema nacional de avaliação da educação superior: qual o papel da regulação? Disponível em: http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhoscompletos/comunicacoesRelatos/0275.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.
ROCHA, Mirian. Avaliação do ensino superior brasileiro e o núcleo docente estruturante. São Paulo: All Print, 2012.
SAKR, Mayara Rohrbacher; VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski. O núcleo docente estruturante (NDE): a experiência de uma instituição. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Madrid, v. 12, n. 2, 209, p. 179-192. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.009
SCORZONI, Marília Ferranti Marques; SCHIABEL, Daniela; RIVAS, Noeli Prestes Padilha. O núcleo docente estruturante enquanto espaço de gestão pedagógica: possibilidades e desafios The structuring teaching nucleus as a pedagogical management space: possibilities and challenges. Brazilian Journal of Development, Brazil, v. 8, n. 1, 2022, p. 5401-5411. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n1-364
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; GUEBERT, Mirian Celia Castellain. Conhecendo o núcleo docente estruturante. Curitiba: PUCPR, 2011.
VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; FILIPAK, Sirley Terezinha. Avaliação da educação superior: limites e possibilidades do núcleo docente estruturante. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 15, n. 44, 2015, p. 61-87. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.15.044.DS03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.