Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education

Authors

  • Jordana Rex Braun Universidade Federal de Santa Maria
  • Doris Pires Vargas Bolzan

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133840675

Keywords:

educação básica, bloco pedagógico, gestão pedagógica.

Abstract

This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.

Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUER, Martin W; GASKELL George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BOLZAN, Doris Pires Vargas. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.

BOLZAN, Doris Pires Vargas. Verbetes. In: MOROSINI, Marília (org.). Enciclopédia de pedagogia universitária. Glossário II, cap. X, 2006.

BOLZAN, Doris Pires Vargas (org.). Leitura e escrita: ensaios sobre alfabetização. Santa Maria: UFSM, 2007.

BOLZAN, Doris Pires Vargas; SANTOS, Eliane Aparecida Galvão dos; POWACZUK, Ana Carla Hollweg. Cultura escrita: aprender a ler e escrever na escola. Educação, Santa Maria, v. 38, n. 1, 2013, p. 97-110.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Câmara Fderal, 1996.

BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a organização do planejamento e a rotina do ciclo de alfabetização na perspectiva do letramento: ano 2, unidade 2. Brasília: MEC, 2012.

BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a heterogeneidade em sala de aula e a diversificação das atividades: ano 3, unidade 7. Brasília: MEC, 2012b.

Brasil. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a organização do trabalho escolar e os recursos didáticos na alfabetização. Caderno 4. Brasília: MEC, 2015.

BRAUN, Jordana Rex. Ciclo de alfabetização: elementos que compõem o processo de ensinar e de aprender. Santa Maria: UFSM, 2017. 87f. Monografia (conclusão de curso de licenciatura em Pedagogia). Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

BRAUN, Jordana Rex. O ensino fundamental de nove anos e a gestão pedagógica: reflexões em torno da implementação do bloco de alfabetização. Santa Maria: UFSM, 2019. 152f. Monografia (Especialização em Gestão Educacional). Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

HORN, Claudia Inês et al. Pedagogia do brincar. Porto Alegre: Mediação, 2014.

ISAIA, Tatiane Peixoto. A interação grupal entre pares e a sua repercussão no processo de construção da lecto-escrita. Santa Maria: UFSM, 2008. 207f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

LARROSA, Jorge et al. Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa y educacion. Barcelona: Alertes, 1995.

LÜCK, Heloísa. Gestão Educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2008.

LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

MILLANI, Silvana Martins Freitas; PEREIRA, Vilsiane. Circuito de atividades: contribuições ao processo de construção da lecto-escrita. In: BOLZAN, Doris P. V. Leitura e escrita: ensaios sobre alfabetização. Santa Maria: UFSM, 2007, p. 32-55.

SERRANO, Francisco Perujo. Pesquisar no labirinto: a tese de doutorado, um desafio possível. São Paulo: Parábola, 2011.

VYGOTSKY, Lev Semenovich et al. Lingua¬gem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/USP, 1988.

Published

2021-01-08

How to Cite

Braun, J. R., & Bolzan, D. P. V. (2021). Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–14. https://doi.org/10.5902/2318133840675