Philosophizing in High School as an experience of humanization and a critical perspective on society
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065790622Keywords:
Philosophizing, Philosophical experience, Humanization, Critical thinkingAbstract
This article aims to discuss the teaching of philosophy in High School as an opportune moment for students to humanize themselves and become aware of their political role in society. It is a bibliographic review of authors who converge on the view of philosophy teaching as an experience directly related to people’s everyday lives, moving beyond an encyclopedic view of philosophy and education. The results indicate that the reduction of philosophy teaching hours (as well as those of other disciplines in the Humanities) has directly impacted the development of the field. Furthermore, it concludes that philosophy can significantly contribute to humanization and the development of a critical perspective, essential for interpreting everyday situations in society.
Downloads
References
CARRILHO, Manuel Maria. Razão e transmissão da Filosofia. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda,1987.
CARRILHO, Manuel Maria. Verdade, suspeita e argumentação. Lisboa: Editorial Presença, 1990.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.
FAVARETTO, Celso. Filosofia, ensino e cultura. In: KOHAN, Walter O. (org.). Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. p. 34-48.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
GABRIEL, Fábio Antônio O ensino de filosofia enquanto experiência filosófica: possibilitar ao estudante de filosofia “criar conceitos” e/ou “avaliar o ‘valor’ dos valores” 2. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.
GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas: Papirus, 2013.
HORN, Geraldo Balduino. Ensinar filosofia: pressupostos teóricos e metodológicos. Ijuí: Editora Unijuí, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. Tradução: Rubens R. Torres Filho. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os Pensadores).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.



