Predictive Marketing: the trap of information personalization
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065789333Keywords:
Post-truth, Tenacity Method, Personalization of informationAbstract
The present text discusses predictive marketing and the personalization of information. Personalization embodies the inaugural nature of post-modernity, as this idea develops the notion of self-enterprise the becoming of oneself. It emerges in a period of societal flexibility, high consumption of goods, and the assumption that this consumption brings pleasure, invoking the structure of hedonism through the logic of marketing seduction. A pragmatic reading of post-truth and algorithmic personalization is essential, based on the philosophy of Charles Sanders Peirce. The intention is to highlight, through the lens of C.S. Peirce, how internet users are organized by a method of belief fixation. Peirce asserts that the goal of belief is a state of calmness. Due to the pursuit of this stable position, users adopt the Method of Tenacity, according to which it is sufficient merely to hold a belief, regardless of whether it is well-founded, as long as it fulfills the purpose of belief, which is happiness. Thus, the text seeks to reflect on how this method strengthens the emergence of post-truth and its elements, Fake News and Negationism. Fake News is a discourse constructed with the purpose of manipulation, while Negationism is the sentiment of hatred and the struggle to weaken state and scientific institutions that aim to establish the production of knowledge.
Downloads
References
CORMEN, Thomas. O que são algoritmos e porque você deve se importar com eles?. In: CORMEN, Thomas. Desmistificando Algoritmos. Trad. Arlete Simille. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014. Cap. 1, p. 1-7.
CORMEN, Thomas. Como descrever e avaliar algoritmos de computador. In: CORMEN, Thomas. Desmistificando Algoritmos. Trad. Arlete Simille. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014. Cap. 1, p. 9-20.
CORRÊA, Murilo. Chapação maquínica, alucinação estatística: Pensar com o Chat GPT. Lugar Comum, Rio de Janeiro, v. 66, p. 139-155, abril 2023. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/lc/article/view/58508/31754. Acesso em: 8 fev. 2024.
DOMINGOS, Pedro.A revolução do machine learning. In: DOMINGOS, Pedro. O Algoritmo Mestre: A busca pelo algoritmo de machine learning definitivo recriará nosso mundo. Trad. Aldair José Correia da Silva. Rio de Janeiro: Novatec, 2017. Cap. 1, p. 20-41.
FISHER, Max. A Máquina do Caos: Como as redes sociais reprogramaram nossa mente e nosso mundo. Trad. Érico Assis. São Paulo: Todavia, 2022.
FREIRE, Patricia et al. Mídias Sociais e Redes Sociais: Conceitos e características. Anais do I SUCEG, Florianópolis, p. 455-466, 2017. Disponível em: https://anais.suceg.ufsc.br/index.php/suceg/issue/view/1. Acesso em: 27 jul. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, P. FAUNDEZ, A. Por uma Pedagogia da Pergunta. Trad. Heitor Ferreira da Costa. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2013.
GOMES, Ana Paula C.; BROENS, Mariana C. A Formação de Crenças na Era das Fake News: Emoções e sentimentos epistêmicos. São Paulo: FiloCzar, 2020.
KAISER, B. Manipulados: como a Cambridge Analytica e o Facebook invadiram a privacidade de milhões e botaram a democracia em xeque. Trad.: Roberta Clapp, Bruno Fiuza. Rio de Janeiro: Haroer Collins, 2020.
LEVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
LINDNER, Luís. Revisão da Literatura: Sites de redes sociais ou mídias sociais. In: LINDNER, Luís. Diretrizes para o design de interação em redes sociais temáticas com base na visualização do conhecimento. Florianópolis: [s. n.], 2015. p. 52-62. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/135790. Acesso em: 27 jul. 2023.
LIPOVETSKY, G. A Era do Vazio: Ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Trad. Miguel Serras Pereira e Ana Luísa Faria. Lisboa: Edições 70, 2022.
LIPOVETSKY, G. Os Tempos Hipermodernos. Trad. Mário Viela. São Paulo: Editora Barcarolla, 2004.
LIPOVETSKY, G. A Felicidade Paradoxal: Ensaios sobre a sociedade de hiperconsumo. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MARQUEZ, Murilo. Pós-Verdade, Impactos e Desafios para a Educação Escolar: Reflexões psicanalíticas. 2023. 217 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2023. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/47095. Acesso em: 28 jan. 2024.
PARISER, Eli. O Filtro Invisível: O que a internet está escondendo de você. Trad. Diego Alfaro. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
PEIRCE, C. S. A Fixação da Crença. Trad. Anabela Gradim Alves. Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação – Universidade da Beira Interior: [s,n], 2003. Portugal. Disponível em: https://www.bocc.ubi.pt/_esp/autor.php?codautor=40. Acesso em: 03 jul. 2023.
PEIRCE, C. S. Como Tornar as Nossas Ideias Claras. Trad. António Fidalgo. Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação – Universidade da Beira Interior: Portugal. Disponível em: https://www.bocc.ubi.pt/_esp/autor.php?codautor=40. Acesso em: 22 fev. 2024.
PEIRCE, C. S. A Doutrina das Probabilidades. In: D’OLIVEIRA, A (Org.) Os Pensadores; Trad. Armando D’Oliveira e Sérgio Pomerangblum. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. cap. VI, p. 157-162.
PEIRCE, C. S. A Probabilidade da Indução. In: D’OLIVEIRA, A (Org.) Os Pensadores; Trad. Armando D’Oliveira e Sérgio Pomerangblum. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. cap. VI, p. 163-176.
PERINI-SANTOS, E. Pós-verdade. In: SZWAKO, José, RATTON, José (Org.). Dicionário dos Negacionismos no Brasil. Recife: ED. Cepe, 2022. p. 576-581.
RATTON, JOSÉ. Negacionismo. In: SZWAKO, José, RATTON, José (Org.). Dicionário dos Negacionismos no Brasil. Recife: ED. Cepe, 2022. p. 414-419.
SAMPAIO, R. Fake News. In: SZWAKO, José, RATTON, José (Org.). Dicionário dos Negacionismos no Brasil. Recife: ED. Cepe, 2022. p. 272-279.
SANTAELLA, Lucia. A Pós-Verdade é Verdadeira ou Falsa?(Interrogações) Barueri, São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2018.E-book.
SILVEIRA, Stefanie; MORISSO, João Gabriel. O uso de algoritmos na mídia programática. Parágrafo, v. 6, n. 1, p.71-82, 2018.
STRECK, D; REDIN, E; ZITKOSKI, J (orgs). Dicionário de Paulo Freire. In: ALMEIDA, Cristóvão; STRECK, Danilo. Pergunta. 2. ed. rev. Belo Horizonte: Autentica, 2010.
SZWAKO, J. Anti-intelectualismo. In: SZWAKO, José, RATTON, José (Org.). Dicionário dos Negacionismos no Brasil. Recife: ED. Cepe, 2022. p. 576-581.
WAAL, Cornelis. Sobre Pragmatismo. Trad. Cassiano Terra Rodrigues. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.