BetweenPhilosophyand Technology: ReflectionsontheformationofCriticalConsciousnessthroughthe São Paulo Curriculum in the New High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065789285

Keywords:

São Paulo Curriculum, PhilosophyTeaching, Digital Technologies, Platformization, CriticalConsciousness

Abstract

The articleseekstoreflectontheformationofcriticalconsciousnessbasedonthe use of digital technologies in teachingPhilosophy in publicschoolsandthechangestothe New High Schoolandtheimplementationofthe Paulista Curriculum in 2020. The objectiveistoreflectonhowthe use Thesetechnologiesinfluencetheformationofstudents' criticalconsciousness. Usingdiscourseanalysis as a methodology, thestudyisorganizedintothreeparts: thefirstaddressestheemptyingofPhilosophy in the New High School, explainingthereductions in thenumberof classes yearafteryear; theseconddealswiththeobligationof Digital Materialspreparedandofferedbythe São Paulo StateDepartmentofEducation; andthelastreflectsonthe role ofthe digital platforms BI Educação, tação SP and Prova Paulista in teachingPhilosophy. The conclusion points to a concernwiththeexcessive use oftechnologies, whichhaveprioritized performance andtheoverproductionofresultstothedetrimentofstudents' critical training. Although Digital Material ispresented as anadaptableresource, thearticlequestions its applicabilityandeffectiveness in theeducationalcontext, highlightingthecontentoverloadandsuperficiality in theproposed learning. Criticalreflection, essential for teachingPhilosophy, isbeingcompromisedbythecurrent model ofusing digital technologies in schools.

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Author Biographies

Erica Cristina Frau, State University of Campinas (UNICAMP)

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática no PECIM da Universidade Estadual de Campinas. Mestra em Educação na área de Filosofia e História da Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Graduada em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professora efetiva de Filosofia da Rede Pública Estadual Paulista, atualmente designada como Coordenadora de Gestão Pedagógica na Escola Estadual Professor Aníbal de Freitas. Redatora de Filosofia do Currículo Paulista - Etapa Ensino Médio e do material didático Currículo em Ação.

Adaor Marcos de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Formado em 'Filosofia' pela UNESP - Universidade Estadual Paulista, em 'Letras - Português/Espanhol' e em 'Pedagogia' pelo Centro Universitário de Araras. Possui Pós-Graduação em 'Ética, Valores e Saúde na Escola' e em 'Gestão do Currículo' pela USP - Universidade de São Paulo. Foi Professor Coordenador de Filosofia do Núcleo Pedagógico da Diretoria de Ensino Campinas Leste; Professor Coordenador, Vice-Diretor e Diretor na Escola Prof. Adalberto Prado e Silva (Campinas-SP). Atualmente é Coordenador de Gestão Pedagógica na EE Prof. Aníbal de Freitas (Campinas-SP).

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Published

2024-12-20

How to Cite

Frau, E. C., & Oliveira, A. M. de. (2024). BetweenPhilosophyand Technology: ReflectionsontheformationofCriticalConsciousnessthroughthe São Paulo Curriculum in the New High School. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 10(1), e13/1–22. https://doi.org/10.5902/2448065789285

Issue

Section

Dossiê: Ensino de Filosofia sob o Impacto das Tecnologias Digitais