When the teacher goes up to the stage: contributions of narratology and humean theory of motivation to education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065788353Keywords:
Teaching, The humean theory of motivation, Syd Field’s paradigm, PerformanceAbstract
Teaching is to motivate. This brief sentence condenses the central idea of this essay, namely, that the teacher's job focuses heavily on producing actions in students. A successful class depends on it. Somehow, we need to be able to stimulate verbal interaction between classmates, to carry out exercises, reflections, and so on. The question that arises, then, is: how to do this? What are the tools and knowledge that we must have in order for our motivational task to be accomplished? In this essay, defending a perspective according to which the teacher is an eminently performative being, we will show that the humean theory of motivation operates as a forceful answer to this problem. Finally, our investigation ends with the elaboration of a lesson plan that takes into account David Hume's reflections on agency and motivation, also mobilizing knowledge from narrative studies, such as Syd Field's Paradigm, as auxiliary tools.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Erziehung nach Auschwitz, In:__. Stichworte; kritische Modelle 2. Frankfurt, Suhrkamp, 1974. Trad. por Aldo Onesti. In: COHN, Gabriel (org). Coleção “Grandes Cientistas Sociais: Adorno”. São Paulo: Ática, 1986. Disponível em: <https://goo.gl/GhhyZP> . Acesso em: 07.07.2024.
AMARAL, Ana Luiza Neiva; GUERRA, Leonor Bezerra Guerra. Neurociência e Educação: olhando para o futuro da aprendizagem. Brasília: SESI/DN, 2020. Disponível em: <https://static.portaldaindustria.com.br/media/filer_public/22/e7/22e7b00d-9ff1-474a-bb53-fc8066864cca/neurociencia_e_educacao_pdf_interativo.pdf>. Acesso em: 01.07.2024.
ANSCOMBE, Gertrude Elizabeth Margaret. Intenção. Editora: Associação Filosófica Scientiae Studia, 2023.
ANSCOMBE, Gertrude Elizabeth Margaret. Modern Moral Philosophy. In: Philosophy 33, n.124, p.1-19, 1958.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Trad. do grego: Mário da Gama Kury. Brasília, Editora da Universidade de Brasília, 1985.
ARISTÓTELES. Poética. 2. ed. São Paulo: Ars Poetica, 1993.
AUSTIN, John Langshaw. How to do things with words. Cambridge: Harvard University Press, 1975.
BECKETT, Samuel. A última gravação de Krapp. Trad. Hugo Pinto Santos. Lisboa: Enfermaria 6, 2014.
BEHRENS, Marilda Aparecida; OLIARI, Anadir Luiza Thomé. A evolução dos paradigmas na educação: do pensamento científico tradicional a complexidade. In: Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 7, n. 22, p. 53-66, set./dez. 2007. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v07n22/v07n22a04.pdf>. Acesso em: 16.07.2024.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CRARY, Alice. Inside Ethics: on the Demands of Moral Thought. Cambridge: Harvard University Press, 2016.
DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Crime e Castigo. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2001.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. Tradução de Hildegard Feist. São Paulo, SP: Cia das letras, 2004.
FIELD, Syd. Manual do roteiro. Trad. Alvaro Ramos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
Forma de avaliar a excelência em pesquisa passa por transformações em âmbito global. Agência FAPESP, São Paulo, 22 de setembro de 2023. Disponível em:<https://agencia.fapesp.br/forma-de-avaliar-a-excelencia-em-pesquisa-passa-por-transformacoes-em-ambito-global/44908>. Acesso em 16.07.2024.
FREEDOM WRITERS. Direção: Richard LaGravenese. Estados Unidos: MTV Films; Jersey Films; Double Feature Films; Paramount Pictures, 2007. Filme. 123 min.
HUME, David. Tratado da Natureza Humana. Tradução de Deborah Danowski. São Paulo: Ed. Unesp, 2000.
INTERESTELAR. Direção: Christopher Nolan. Estados Unidos: Syncopy e Lynda Obst Productions; Paramount Pictures; Warner Bros. Pictures, 2014. Filme. 169 min
INTO THE WILD. Direção: Sean Penn. Estados Unidos: Paramount Vantage; Art Linson Productions, 2008. Filme. 148 min.
MCKEE, Robert. Story: Substance, Structure, Style and The Principles of Screenwriting. New York: HarperCollins, 1997.
ROCHA, Ronai Pires da. Ensino de Filosofia e Currículo. 2. ed. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2015.
ROCKY. Direção: John G. Avildsen. Estados Unidos: Chartoff-Winkler Productions; United Artists, 1976. Filme. 119 min.
THE MATRIX. Direção: Lilly e Lana Wachowski. Austrália e Estados Unidos: Warner Bros, 1999. Filme. 136 min.
WILLIAMS, Bernard. Ethics and the limits of philosophy. Harvard University Press, Cambridge M.A., 1985.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.