From proper and appropriate philosophy to minimal philosophical didactics: introductory notes
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065787809Keywords:
Teaching Philosophy, Minimal Philosophical Didactics, Proper and Appropriate Philosophy, Philosophical Learning, Poemático-Pedagogical UnderstandingAbstract
The article is to present the contributions of Dante Galeffi philosophical thought in defense of a minimal philosophical didactics for the teaching of philosophy and the concept of own and appropriate philosophy, placed in the context of human formation. The methodology used is theoretical-bibliographical, qualitative in nature with an analytical-hermeneutic approach. The guiding questions are: what is the meaning of an own and appropriate philosophy and how does it relate to philosophical learning? How does Minimal Philosophical Didactics differ or advance in relation to General Didactics? Given these questions, the text is structured in three parts: initially, it locates the poemmatic-pedagogical perspective of own and appropriate philosophy, addressing its theoretical influences and founding concepts. Then, the didactics in philosophy is examined, treating it as a philosophical problem. Lastly, the minimal philosophical didactics is questioned, considering it a pathway to philosophical learning at different levels of education. In the concluding considerations, the discussed problematics are revisited, and the importance of a didactics that is flexible and open to the occurrence of philosophical practice is highlighted. Thus, the minimal philosophical didactics, grounded in the poemmatic-pedagogical understanding of an own and appropriate philosophy, is a possibility of connective experience conceived in the space of poetic freedom, emphasizing the need to promote human flourishing towards a triethical sustainability: social, mental, and environmental.
Downloads
References
CERLETTI, Alejandro. Ensayos para una didáctica filosófica. 1 ed. Rio de Janeiro: NEFI edições, 2020.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
FAVARETTO, Celso F. Sobre o ensino de filosofia. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 97-102, jan.jun./1993. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33514. Acesso em 18 de abr. 2024. Doi: https://doi.org/10.1590/S0102-25551993000100008.
GALEFFI, Dante. Traços de uma formação filosófica transdisciplinar ou filosofia da educação transdisciplinar. In: Filosofia, história e educação: entrelaços. SILVA, André Gustavo Ferreira; VALÉRIO, Raphael Guazzelli (org). Curitiba: CRV, 2023.
GALEFFI, Dante. Teoriação Polilógica. In: GALEFFI, Dante; MARQUES, Inês; ROCHA RAMOS, Marcílio (Org.). Transciclopédia em difusão do conhecimento. Salvador, Quarteto, 2020.
GALEFFI, Dante.Filosofar& educar: quando filosofar é educar. Curitiba: CRV, 2019.
GALEFFI, Dante. Didática filosófica mínima: ética do fazer-aprender a pensar de modo próprio e apropriado como educar transdisciplinar. Salvador: Quarteto, 2017.
GALEFFI, Dante. O Ser-Sendo da filosofia: Uma compreensão poemático-pedagógica para o fazer-aprender filosofia. Salvador: EDUFBA, 2001.
GALLO, Silvio. Imagens do outro na filosofia:o desafio da diferença. Educ. Tem. Dig., Campinas, v.14, n.1, p.160-178, jan./jun. 2012.ISSN1676-2592. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1250. Acesso em 18 de mar. 2024. Doi: https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1250.
GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
HUSSERL, Edmund. A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental. Uma introdução à Filosofia Fenomenológica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LUCKESI, Cipriano. Estados de consciência e atividades lúdicas. In: PORTO, Bernadete de Sousa. (Org.) Educação e ludicidade: onde acontece?Salvador: EDUFBA, p. 11- 40, 2004.
MARQUES, Alexsandro da Silva. Tornando-se sujeitos da aprendizagem filosófica: experimentações, modelagens e análise cognitiva de um ateliê filosófico na formação de professores/as. 2023. 283 f. (Doutorado em Difusão do Conhecimento), Universidade Federal da Bahia, Salvador.
OLIVEIRA, Urânia Auxiliadora.; MARQUES, Maria Inês Corrêa. Filosofia própria e apropriada In: GALEFFI, Dante; MARQUES, Inês; ROCHA RAMOS, Marcílio (Org.). Transciclopédia em difusão do conhecimento. Salvador, Quarteto, 2020.
PALÁCIOS, Gonzalo Armijos. Ensino da filosofia no Brasil. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação. Brasília, n. 1, p. 1-16, nov./2003-abr./2004.ISSN 1679-8775. Disponível em:https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/3773 Acesso em: 20 de fev. 2024. Doi: https://doi.org/10.26512/resafe.v0i1.3773
ROCHA, Ronai Pires da. Ensino de Filosofia e Currí¬culo. Petrópolis: Vozes, 2008.
TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Filosofia da educação: uma contribuição à compreensão de seu percurso no campo educacional. 2000. Tese (Doutorado) Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000. Acesso em: 20 fev. 2024.
VELASCO, Patrícia Del Nero.O estatuto epistemológico do Ensino de Filosofia: uma discussão da área a partir de seus autores e autoras. Proposições, v. 33. p 1-26, 2022. Disponível em:https://www.scielo.br/j/pp/a/qkr7MFLVxyCh6kPcfMtV4pK/?lang=pt acesso em: 12 de mar. 2024. Doi: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0018.
VELASCO, Patrícia Del Nero. Filosofar e Ensinar a Filosofar: registros do GT da ANPOF – 2006-2018. Rio de Janeiro: NEFI Edições, 2020.
VELASCO, Patrícia Del Nero. Ensino de – qual? – filosofia: ensaios a contrapelo. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.