Ensinar Filosofia durante a pandemia: o Moodle como mediação tecnológica

Teaching Philosophy during the pandemic: Moodle as a technological mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065774228

Keywords:

Remote Learning, Philosophy Teaching, Pandemic

Abstract

This is an experience report that seeks to contribute to the reflection on teaching strategies in virtual learning environments (AVA) used during the pandemic period in Philosophy classes at the Federal Institute of Education, Science and Technology at Campus Xique-Xique in high school classes integrated with professional education. Based on the epistemic principle of teaching mediated by Intercultural Philosophy, it was observed that Moodle favors the construction of different didactic strategies and active teaching methodologies that allow the incorporation of various technological resources, such as videos, games and images, hypertexts and hyperlinks. It is important to point out that its use in Philosophy classes not only facilitated the awareness/captivation of students in the teaching process, but also mediated the problematization and dialogue between students/teachers on the subjects studied in the discipline. The VLE Moodle, when used in a planned and constructive way, favors the development of skills such as dialogue and critical reflection, fundamental skills of the philosophical experience in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francis Mary Soares Correia da Rosa, Federal Institute Baiano

Doutora em Educação e Contemporaneidade do PPGEduC - UNEB na Linha de pesquisa (Lpq) 1. Processos Civilizatórios: Educação, Memória e Pluralidade Cultural. Mestra em Critica Cultural pela Universidade Estadual da Bahia na linha de pesquisa Margens da Literatura, onde estudou a produção literária de Olívio Jekupé por meio do conceito deleuziano de literatura menor. É membro do grupo de pesquisa Lingua(gem) e Crítica Cultural na linha Literatura, subalternidade e micropolítica (Diretório 5.0 CNPq) e do GECEF - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Cinema e Ensino de Filosofia (CEUCLAR). Possui Especialização em Filosofia Contemporânea pela UEFS (2010) e em Ensino de Filosofia pela UFBA (2015). Graduada em História e em Filosofia. Atualmente é professora efetiva do IF Baiano.

References

ASPIS, Renata; GALLO, Silvio. Ensinar Filosofia- Um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em:http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 30 fev. 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Ser leve e líquido. In: Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BEHAR, Patricia Alejandra. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2020, 14.8.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CONCED. Diretrizes para Protocolo de Retorno às Aulas Presenciais. Junho de 2020. Disponível em: https://www.consed.org.br/storage/download/5eea22f13ead0.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009

FARDO, Marcelo Luis. A gamificação como método: Estudo de elementos dos games aplicados em Processos de ensino e aprendizagem. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Rio Grande do Sul.

FERREIRA, Thiago. Emblemas no Moodle. EDUCLASS, 2017. Disponível em: https://educlass.com.br/emblemas-no-moodle/. Acesso em: 08 mai. 2022.

GALLO, Silvio. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. Filosofia no ensino médio. Temas, problemas e propostas. São Paulo: Loyola, 2007, 15-36.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Autêntica, 2015.

MILL, et al. Prática Polidoscente em Ambientes virtuais de aprendizagem IN: Educação a distância. MACIEL, C. (org,) EDUFMT, 2013.

MORAES, Simone Becher Araujo; DE BASTIANI, Tânia Mara. Ensinar e Aprender Filosofia no contexto das Tecnologias da Informação e da Comunicação: realidade, formação e aprendizagem. Anais do ANPED, 2012

MOREIRA, J. António, et al. Educação digital em rede: Princípios para o design Pedagógico em Tempos de Pandemia. UAB- PORTUGAL, 2020.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. REVISTA PRÁXIS EDUCACIONAL, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Acesso em: 14 Jan. 2022.

PARNET, Claire. O abecedário de GILLES DELEUZE. Dirigido por: Pierre-André Boutang. Disponível em: http://aquileana. wordpress. com/2011/02/07/gilles-deleuze-el-abecedario, 1988. Acesso em: 20 abr. 2022.

PINTO-COELHO, Ricardo Motta. Fundamentos em ecologia. Artmed Editora, 2009.

RIBEIRO, Roure Santos. Educação on-line, MOODLE e suas possibilidades educacionais, 2009. Disponível em: http://www.nucleohumanidades.ufma.br/pastas/CHR/2009_2/Roure_Ribeiro_v7_n2.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.

ROSA, Francis Mary Soares Correia da. A colonialidade do saber e a formação docente de Filosofia: cenários, experiências e desobediências epistêmicas. Tese de Doutorado- PPGEDUC, Campus I. 2021

SEVERINO, Antônio. Desafios atuais no ensino de filosofia. IN: GOTO, Roberto e TRETIN, R. (org.). A filosofia e seu ensino. São Paulo, Loyola, 2007.

SOUSA SANTOS, Boaventura. A cruel pedagogia do vírus. Boitempo Editorial, 2020.

UNDIME. Subsídios para a Elaboração de Protocolos de Retorno às Aulas na Perspectiva das Redes Municipais de Educação. Brasília, junho de 2020. Disponível em: https://undime.org.br/uploads/documentos/php7us6wi_5ef60b2c141df.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

Published

2023-08-23

How to Cite

Rosa, F. M. S. C. da. (2023). Ensinar Filosofia durante a pandemia: o Moodle como mediação tecnológica: Teaching Philosophy during the pandemic: Moodle as a technological mediation. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 9(1), e7/1–27. https://doi.org/10.5902/2448065774228

Most read articles by the same author(s)