Interrelationships between Philosophy, Science and Art: didactic proposal for the teaching philosophy in integrated high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065770348

Keywords:

Philosophy, Science, Art, Frankfurt school, Integrated high school

Abstract

During the 16 and 17th century’s philosophy, science and art started to separate, mainly because of science consolidation and its rational knowledge production, based on mathematics and logical principles, search understanding, and dominating objectively nature. While the art going to take of sensitivity, using discourse and subjective means to make questions, based on judgment faculties and, finally, the philosophy going to promote deeper reflection and more accurate analysis of knowledge productions both areas, not separating, but starting from them. Consequently, this paper sought to offer didactics and interdisciplinary proposals for normal and integrated high school, in order to cover pieces of knowledge produced by science, art, and philosophy, having critical theory as a theoretical contribution. Therefore, showed theoretical discussion about the inter-relations existing between those great areas. And, for didactics proposal development works with different teaching materials such as the Philosophy of Frankfurt School, the work of art of Ai Weiwei. As a result, intends to illustrate the possibilities to work in an interdisciplinary and inclusive way with different knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica Antonechen Colombo, Instituto Federal do Paraná, Campo Largo, PR

Professora doutora no Instituto Federal do Paraná, Campo Largo, PR, Brasil.

References

ADORNO, Theodor. W. Notas de Literatura I. Tradução e apresentação de Jorge de Almeida. São Paulo: Editora 34, 2003.

ADORNO, Theodor. W. Educação e emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. 2ª edição revista. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

ADORNO, Theodor. W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1985.

ASIMOV, Isaac. No mundo da ficção científica. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.

BORGES, Regina. Maria. Rabello. Em Debate: Cientificidade e Educação em Ciências. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

BRONOWSKI, Jacob. O olho visionário: ensaios sobre arte, literatura e ciência. Brasília, DF: Editora UNB, 1998.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2000.

ECO, Umberto. Obra aberta. São Paulo: Editora Perspectiva, 8. ed., 1991 (p. 157).

ENGLAND, Richard. Creative minds: the search for the reconciling principles of Science, the Humanities, Arts and Religion. Forum on Public Policy: a journal of Oxford Round Table, v. 2009, no. 2.

GOMBRICH, Ernest. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

KUHN, Thomas. S. Comentários sobre a relação entre Ciência e Arte. In: A tensão essencial: estudos selecionados sobre tradição e mudança científica. Trad. Marcelo Amaral Penna- Forte. São Paulo: UNESP, 2011.

LEFEBVRE, Henri. Estrutura social: a reprodução das relações sociais. In: FORACCHI, Marialice Mencarini; MARTINS, José de Souza. Sociologia e sociedade. Rio de Janeiro: LTC, 1977.

MACHADO, Roberto. Deleuze e a filosofia. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

MARCONDES, Danilo. Iniciação à História da Filosofia: dos Pré-Socráticos a Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.

MASCARELLO, Fernando. (Orgs.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006.

ORWELL, George. 1984. Tradução de Alexandre Hubner e Heloisa Jahn. Companhia das Letras, 2019.

ROSSI, Paulo. O nascimento da ciência moderna na Europa. Tradução: Antonio Angonese. Bauru (SP): Edusc, 2001.

SPIEGELMAN, Art. Maus. Tradução de Antonio de Macedo Soares. 1ª ed. Quadrinhos na Cia, 2005.

VALÉRY, Paul. Variedades. São Paulo: Iluminuras, 1991.

ZOLA, Emile. O romance experimental e o naturalismo no teatro. São Paulo: Editora Perspectiva, 1982.

Published

2022-11-07

How to Cite

Colombo, A. A. . (2022). Interrelationships between Philosophy, Science and Art: didactic proposal for the teaching philosophy in integrated high school. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 8, e13/1–22. https://doi.org/10.5902/2448065770348