Revista Digital de Ensino de Filosofia (ReFiLo): a mensageira santa-mariense da educação filosófica no Brasil

Digital Journal of Philosophy Teaching (ReFiLo): the Santa Maria messenger of philosophical education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065769605

Keywords:

Digital Journal of Philosophy Teaching, Scientific production, Philosophical education

Abstract

: The question of the philosopher Immanuel Kant about the possibility or not of teaching philosophy is well known. Starting from the premise that it is not possible to dissociate philosophy from its teaching, this article proposes to answer the following question: in what way does the Digital Journal of Philosophy Teaching (ReFiLo) contribute to the debate and strengthening of philosophical education in Brazil? To answer this question, a qualitative and quantitative research was carried out, adopting bibliometric research to characterize the scientific production published by the journal between 2015 and 2021. The results of the study indicated that ReFiLo disseminated 116 publications, which 76% refer to articles in scientific journals. The data also revealed that these publications were produced by 155 philosophers of education with varied academic backgrounds, especially in the areas of philosophy and education. The results also showed that bibliographic and documental research were the most used in the construction of works published by ReFiLo. The 116 publications generated a total of 217 keywords that represented the philosophical-educational content of the reported works. Finally, the data indicated that the 116 publications were written theoretically and methodologically based on 1,011 works. This research concluded that ReFiLo is characterized by being an open and democratic philosophical-educational journal that welcomes, evaluates and publishes reflections on philosophical education produced by authors with different accumulated philosophical-educational capital and that promote resistance movements to maintain living philosophy in school curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Luis da Paixão Café, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

Doutor pela Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

Adelmária Ione dos Santos, Universidade do Vale de Taquari, Lajeado, RS

Mestra pela Universidade do Vale de Taquari, Lajeado, RS, Brasil.

Isna Gabriel Sia, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, São Francisco do Conde, BA

Graduado pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, São Francisco do Conde, BA, Brasil.

References

ARAÚJO, C. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan/jun. 2006.

CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Tradução e organização de Roberto Machado. 4.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20.ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas, SP: Papirus, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MUELLER, S. P. M. A publicação da ciência: áreas científicas e seus canais preferenciais. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, fev. 2005.

NASCIMENTO; Christian Lindberg Lopes do; TOMAZETTI, Elisete M. Editorial. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, v. 6, p.1- 4, 2020.

NORONHA, D. P. Estudos métricos da informação: primeiras aproximações. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, 2008.

QUALIS (novo) Capes. Disponível em: <https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/525/2021/05/QUALIS-NOVO.pdf>. Acesso em: 25 jun 2022.

SANTOS, Fernanda Gabriela Soares dos. Teoria feminista e ensino de filosofia. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, ano. 5, n. 2, p.81- 88, jan./jul. 2019.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Bolsonaro. São Paulo: Loyola, 2019.

TARGINO, M. G. Comunicação científica: uma visão de seus elementos básicos. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 1-25, 2000.

TOMAZETTI, Elisete M; BENETTI, Cláudia Cisiane. Editorial. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, ano. 1, n. 1, p.1- 6, jan./jun. 2015.

TOMAZETTI, Elisete M; BENETTI, Cláudia Cisiane. Editorial. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, ano. 2, n. 1, p.1- 5, jan./jun. 2016.

TOMAZETTI, Elisete M; BENETTI, Cláudia Cisiane; GALLINA, Simone Freitas da Silva. Editorial. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, ano. 2, n. 2, p.1- 2, jul./dez. 2016.

VELHO, L. A ciência e seu público. Transinformação, Campinas, v. 9, n. 3, p. 15-32, set./dez. 1997.

Published

2022-09-02

How to Cite

Café, A. L. da P. ., Santos, A. I. dos ., & Sia, I. G. . (2022). Revista Digital de Ensino de Filosofia (ReFiLo): a mensageira santa-mariense da educação filosófica no Brasil: Digital Journal of Philosophy Teaching (ReFiLo): the Santa Maria messenger of philosophical education in Brazil. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 8, e10/1–27. https://doi.org/10.5902/2448065769605