The philosophy of “becoming what one is” in the young-Nietzsche as a didactic practice of philosophizing: reflections for the public school high school teacher
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065767433Keywords:
jovem-Nietzsche, capital moral, genealogia, formação cultural.Abstract
In this investigation, the teaching of philosophy is approached, having as its function the formation of critical moral capital from the young-Nietzsche. The aim is, therefore, to critically interpret the Nietzschean concept of integral education expressed by the formula “how to become what one is” and to compare it with the notion of integral education standardized by the Common National Curriculum Base (BNCC) in order to situate the curricular component of philosophy in this crisis of the curricular paradigm. In this way, our analysis based on a bibliographical review and specific documental analysis identifies that the philosophical formation constitutes an indispensable part of the Cultural Formation of the student in the high school of public school.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DELEUZE, G. Nietzsche e a Filosofia. Trad. Ruth Joffily Dias e Edmundo Fernandes Dias. Rio de Janeiro, ed. Rio, 1976.
___________. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
DANELON, M. Para um ensino de filosofia do caos e da força: uma leitura à luz da filosofia nietzschiana. Cad. Cedes, Campinas, vol. 24, n. 64, p. 345-358, set./dez. 2004.
GIACOIA, Oswaldo. Nietzsche. São Paulo, Ed. Publifolha, 2000.
LARROSA, Jorge. Nietzsche & a Educação. Traduzido por Semíramis Gorini da Veiga, 3° ed, Belo Horizonte, Edi. Autêntica, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre Educação. Tradução, apresentação e notas Noéli Correia de Melo Sobrinho, Rio de Janeiro, Ed. PUC-Rio, 2003.
___________________. Genealogia da Moral: uma polêmica. Tradução de Paulo Cesar de Souza, São Paulo, Ed. Companhia das Letras, 2009.
___________________. Schopenhauer como educador: Consideração extemporânea III. Trad. Clademir Luís Araldi, São Paulo, Ed. WMF Martins Fontes, 2020.
Safranski, R. Nietzsche: biografia de uma tragédia. Trad. Lya Luft. São Paulo: Geração Editorial, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.