The teaching of philosophy and philosophical writing: the experience of self-writing in high school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065767179Keywords:
Ensino de filosofia, Escrita filosófica, Cuidado de si, Subjetividade, Projeto PIBIC-JrAbstract
The current paper is a presentation on the results of the scientific initiation research in the PIBIC-Jr/2020-2021 (IFPR/CNPq) program, in which we aimed to investigate the use of philosophic writing as a technique of learning in the philosophy subject of first-degree students of the courses Technicians Integrated to High School, in the Instituto Federal do Paraná, campus Avançado Coronel Vivida. Stem from theoretical foundation in the concepts of the care of the self and self-writing, we described the education as an agonistic experience, that is, as a restlessness attitude that makes the philosophical writing a tool of problematization of daily practices to pay attention to the present and a less abstract relation to learning. The methodology of this study composes of a theoretical study through bibliographical revision and practical investigation by the analysis of philosophical writings produced by the two entrant classes in 2020. The analysis of philosophical writing data indicates that the writing enhances the problematization of the self, contributing on the development of a way of aware thinking about what happens in the present.
Downloads
References
DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução de Claudia Martins. São Paulo: Brasiliense, 2005.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 13 ed. Tradução de Laura F. A. Sampaio. São Paulo: Loyola, 2006.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. 3 ed. Tradução de Roberto C. M. Machado e Eduardo J. Morais. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2005.
FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. Tradução de Márcio A. da Fonseca e Salma T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. 3. ed. Tradução de Elisa Monteiro e Inês A.D. Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 3: Cuidado de Si. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FOUCAULT, Michel. Sobre a genealogia da ética: uma revisão do trabalho. In: RABINOW, Paul; DREYFUS, Hubert. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução de Vera P. Carreto. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 253-278.
FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France. Tradução de E. Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. In: A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015, p. 81-101.
HADOT, Pierre. A filosofia como maneira de viver: entrevista de Jeannie Carlier e Arnold I. Davidson. Tradução de Lara C. de Malimpensa. São Paulo: É Realizações, 2016.
PLATÃO. Diálogos: Fedro - Cartas - O primeiro Alcibíades. Belém: Ed.UFPA, 1975.
VANDRESEN, Daniel Salésio; HOLTZ, Isabela Strapazzon; COLLA, Rafael Antonio. O ensino de filosofia e a escrita de si: o uso da redação de cartas filosóficas no Ensino Médio técnico. Eleuthería - Revista do Curso de Filosofia da UFMS, 5(Especial), p. 91-105, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.