Role playing game: a pedagogical tool to teach and learn philosophy in high school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065747927Keywords:
Philosophy teaching, Learning, Role Playing Game (RPG).Abstract
The challenge of promoting teaching that allows the student to achieve learning objectives is increasingly complex, therefore, thinking about new methodological practices, capable of assisting learning is increasingly complex. Through a dilemma, we reflect a new methodological practice, combined with the use of technological tools. In this sense, the question arose: How does the use of RPG as a pedagogical tool help the active learning process in philosophy classes? Based on this question, this article seeks to: a) briefly reflect on the methodology of teaching philosophy; b) think about the new strategies for Teaching Philosophy; c) discuss Philosophy teaching through digital games; d) presenting RPG as a pedagogical tool capable of promoting learning. For a better explanation on the subject, the research methodology will be bibliographic in nature, based on the theoretical frameworks that cover the field of Philosophy Teaching (GALLO; ASPIS, 2009), revisiting the official documents that regulate the presence of the discipline in secondary education (PCNS, OCNS). The studies of classic games (HUIZINGA, 2001), digital games- RPG (LIMA, 2012), gamification and playfulness (GUIMARÃES, 2019; PAIVA, 2019; SILVIA, 2017) With this, at the end of the research it is expected that learning mediated by the games move the student from the position of mere spectator to the role of protagonist, playing a more active role. Therefore, this article aims to contribute to the innovation of the teaching-learning process of teaching philosophy in high school.Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: Julho/2019.
FERREIRA, Edson Leone; GARCIA, Sônia Cardoso Moreira. Filosofia, aprendizagem ativa e tecnologia: balizadores para a aquisição do conhecimento.
Revista Valore, v. 3, n. 2, p. 576-596, 31 dez. 2018.
FREITAS, Eliton Elói Brandão; ALVES, Lynn Rosalina Gama; TORRES, Velda Gama Alves. SAFESKILL: um serious game para estudantes e profissionais de segurança do trabalho. Revista observatório. Vol. 4, n. 4, Jul-Set. 2018.
GALLO, Silvio; ASPIS, Renata Pereira Lima. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia Educação, 2009.
GALLO, Silvio. Metodologia do Ensino de Filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas: Papirus, 2012.
GUIMARÃES, J. C. F; SIGNORI1, G. G. Gamificação como método de ensino inovador. Rio de Janeiro v. 1, n. 1, p. 66-77, jul./dez. 2016.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro Perspectiva: São Paulo, 2007.
KUSSLER, Leonardo Marques. Tradição e crítica da metodologia de Ensino de Filosofia: filosofar com Role-Playing Game (RPG). SEFIM. v. 3, n. 6, 2001.
KOHAN, Walter Omar. Disciplina e experiência: entrevista com Giuseppe Ferraro. In: CORNELLI, Gabriele. CARVALHO, Marcelo. (Org.) Filosofia e formação. Cuiabá: Central de Texto, 2013.
LIMA, Lucas Dorado; NOMURA, Marcio Tokuiti; BARROS, Leandro; VELASCO, Patrícia Del Nero. O RPG no Ensino de Filosofia: diálogo e imaginação. Anais do Simpósio do PIBID/UFABC, v. 01, 2012.
MAZAI, Norberto; RIBAS, Maria Alice Coelho. Trajetória do ensino de filosofia no Brasil. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Sociais e Humanas, Santa Maria, V.2, n.1, p.1-13, 2001.
NOVAES, José Luís Corrêa; AZEVEDO, Marcos Antônio. O. (Org). A filosofia e seu ensino: desafios emergentes. Porto Alegre. Sulina, 2014.
PAIVA, Alberto Carlos. A gamificação como ferramenta pedagógica no ensino superior. Barueri- SP, 2016.
PEREIRA, Andreza Magda da Silva Dantas. A importância do ensino de Filosofia no Ensino Médio: uma análise no Município de Paulista–PB. In: CAMPOS, Lindoaldo; BULHÕES, Fernanda; ARAÚJO, Joelson. (Orgs). Ensino de filosofia no ensino médio: desafios, práticas e perspectivas. Natal: PPGFIL, 2018.
SANTOS, Ivanaldo; SILVA, Raimundo Fábio. Ensino de filosofia, por temas, à luz da pedagogia histórico-crítica. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 4, n. 10, Fevereiro/2018.
SANTOS, Thiago Ferreira. Panorama histórico da filosofia no Brasil: da chegada dos jesuítas ao lugar da filosofia na atualidade. Seara Filosófica, N. 12, Inverno, 2016, P. 126-140.
SANTOS, Yvisson Gomes. O ensino da disciplina de filosofia no ensino médio analisado através de relatos de experiencias de alunos em uma escola publica de Maceió/AL. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Alagoas- UFAL, Maceió, 2015.
SILVA, Ricardo. Estratégias lúdicas aplicadas à filosofia no ensino médio. Revista COMFILOTEC. V. 06, 2017.
TEIXEIRA, Gilson Ruy Monteiro; ALMEIDA, Jerusa da Silva Gonçalves; SILVA, Jussara Almeida Midlej. A filosofia enquanto disciplina no ensino médio: Abordagem histórica de sua ensinabilidade no secundário brasileiro. Disponível em: http://educonse.com.br/2012/eixo_05/PDF/17.pdf. Acesso em: 2019