“Emancipatory exercises” for an apprenticeship of philosophy in high school from a reading of Jacques Rancière’s The Ignorant Schoolmaster

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065747459

Keywords:

Exercises, Apprenticeship, Emancipation, Philosophy.

Abstract

We borrow the term “emancipatory exercises” from Walter Kohan (2003) in order to perform a reflection about apprenticeship in philosophy rooted in Jacques Rancière’s The Ignorant Schoolmaster (2002). Thus, the present article analyses the themes of “spiritual exercises” in Pierre Hadot (2014), their unfolding in Michel Foucault’s Hermeneutics of the Subject (2006), and “equality and emancipation” in The Ignorant Schoolmaster, so, from a reading of that work, to raise the question: how and which “exercises of thought” can be “emancipatory exercises” in which philosophy wakes the student up to perform that of which she or he is capable?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joildo Dutra de Medeiros, Secretaria de Educação do Estado da Paraíba, Riacho dos Cavalos, Paraíba, Brasil.

Professor na Secretaria de Educação do Estado da Paraíba, Riacho dos Cavalos, Paraíba, Brasil.

References

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Sílvio. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

CAMPANER, Sônia. Filosofia: ensinar e aprender. São Paulo: Livraria Saraiva, 2012.

FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do Sujeito: edição estabelecida sob a direção de François Ewald e Alessandro Fontana, por Frédéric Gros ; tradução Márcio Alves da Fonseca. Salma Tannus Muchail. 2º ed. - São Paulo: Martins Fontes, 2006. - (Tópicos).

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 3: O Cuidado de Si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

GHEDIN, Evandro. Ensino de Filosofia no Ensino Médio. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

HADOT, Pierre. A filosofia com arte de viver: entrevistas de Jeannier Carlier e Arnold I. Davidson. São Paulo: É realizações, 2016.

HADOT, Pierre. Exercícios Espirituais e Filosofia Antiga. São Paulo: É Realizações, 2014.

HADOT, Pierre. O que é filosofia antiga? São Paulo: Edições Loyola, 2004.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

HOHAN, Walter Omar. Palavras, passos e nomes para um projeto. In: KOHAN, Walter Omar; OLARIETA, Beatriz Fabiana. (Orgs.). A escola pública aposta no pensamento. Belo Horizonte: Autêntica, p. 13-49, 2012. (Coleção: Ensino de Filosofia).

KOHAN, Walter Omar. Três lições de filosofia da educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 24, n. 82, p. 221-228, abril 2003. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 28 de março de 2019.

MASSCHELEIN, Jan. O aluno e a infância: a propósito do pedagógico. Educ. Soc., vol. 24, n. 82, p. 281-288, 2003. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 18 de maio de 2020.

NETTO, Mônica Costa. A vontade Segundo Jacotot e o desejo de cada um. Educ. Soc., vol. 24, n. 82, p. 275-280, 2003. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 18 de maio de 2020.

RANCIÈRE, Jacques. O Mestre Ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. (Série: Educação, Experiência e Sentido).

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas: Autores Associados, 2009.

VERMEREN, Patrice; CORNU, Laurence; BENVENUTO, Andrea. Atualidade de O Mestre Ignorante. Entrevista concedida por Jacque Rancière. Educação & Sociedade, vol. 24, n. 82, p. 185-202, 2003. Disponível in: http://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a09v24n82.pdf. Acesso em 24 de setembro de 2018.

Published

2020-10-28

How to Cite

Medeiros, J. D. de. (2020). “Emancipatory exercises” for an apprenticeship of philosophy in high school from a reading of Jacques Rancière’s The Ignorant Schoolmaster. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 6, e24/ 1–15. https://doi.org/10.5902/2448065747459

Issue

Section

Dossiê Ensino da Filosofia – Comunicações GT Filosofar e ensinar a filosofar