Curricular reforms and attack on reflective thinking: the subtle disappearance of philosophy in curriculum of the Basic Education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065742599

Keywords:

Reflective thinking, Philosophy teaching, BNCC, High school reform

Abstract

This essay aims to analyze the exclusion/flexibility of philosophy by curriculum reforms as one of the faces of the attack on reflective thinking. It seeks to problematize the way in which the educational reforms underway represent an attack on reflective thinking as they carry out a subtle process of excluding philosophy from the curriculum of the basic education. The essay is structured in two parts: in the first part we present an analysis on the flexibilization/exclusion of philosophy and reflective thinking induced by Law 13.415/17 and by BNCC (Base Nacional Comum Curricular); in the second part there will be a defense of the permanence of philosophy in the curricula as a prerogative to develop reflective thinking, considered essential for the full development of the human person and for democratic relations. In the final considerations, political and pedagogical challenges are pointed out as commitments for the field of teaching philosophy in Brazil. . The methodology that structures the present essay is anchored in the analytical-hermeneutic method, with special emphasis on bibliographic research procedures and documentary research in curricular policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul

Professor doutor na Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Junior Bufon Centenaro, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul

Doutorando na Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.    

Antonio Pereira dos Santos, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul

Graduando na Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil

References

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Sílvio. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, dezembro de 2018. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 19 de novembro de 2018.

BRASIL. Lei nº 13.415/2017. Altera as Leis 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e 11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências, 2017b. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-

-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em 20 de agosto de 2018.

BRASIL. Lei 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera o art. 36 da Lei no 9.394/96 estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm. Acesso em 13 de fevereiro de 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996.

CARA, Daniel. Contra a barbárie, o direito à educação. In: CÁSSIO, Fernando. (Org.) Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.

CARNEIRO, S. R. G. Filosofia da base: o Ensino Filosófico em um currículo fragmentado. In: CASSIO, Fernando; CASTELLI JR., Roberto (orgs). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p. 221-234.

FÁVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Junior Bufon. O pensar de ordem superior e o papel do diálogo investigativo no fazer filosofia na educação básica. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, vol. 2., n.2, p.26-57, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/refilo/article/view/25101. Acesso em 10 jan.2019. doi: http://dx.doi.org/10.5902/2448065725101.

FÁVERO, Altair Alberto. Os desafios do ensino de filosofia: pensar-se a si mesmo. In: BRONDANI, Clóvis (org.). Ensino de filosofia: propostas e reflexões. Chapecó: UFFS, 2015.

FÁVERO, Altair Alberto et al. O ensino de filosofia no Brasil: um mapa das condições atuais. Cadernos Cedes, Campinas, vol.24, n.64, p.257-284, set./dez., 2004.

FÁVERO, Altair Alberto. Filosofia na sala de aula: pela força da lei ou pela opção político-pedagógica da sociedade. In: PIOVESAN, A. et al (orgs.). Filosofia e ensino em debate. Ijuí: Unijuí, 2002, p.425-437.

FRIGOTTO, G; MOTTA, V. C. O por quê da urgência da reforma do ensino médio? Medida provisória nº 746/2016 (lei nº 13415/2017). Educação & sociedade. Campinas, v. 38, nº. 139, p. 355-372, abr-jun, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302017000200355&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 ago. 2018. doi: doi.org/10.1590/es0101-73302017176606.

JASPERS, Karl. Introdução ao pensamento filosófico. São Paulo: Cultrix, 1965.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. Tradução de Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 2008.

LIPMAN, Matthew. A filosofia vai à escola. Tradução de Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes,1990.

LIPMAN, Matthew.; SHARP, Ann Margaret; OSCANYAN, Frederick S. Filosofia na sala de aula. Tradução de Ana Luiza Fernandes Falcone. 2. ed. São Paulo: Nova Alexandria, 2014.

LORIERI, Marcos Antonio; RIOS, Terezinha Azeredo. Filosofia na escola: o prazer da reflexão. São Paulo: Moderna, 2004.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

SCNHEIDER, Marilda Paschoal; NARDI, Elton Luiz. Políticas de accountability em educação: perspectivas sobre avaliação, prestação de contas e responsabilização. Ijuí: Ed. Unijuí, 2019. 129p.

SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, 34, 22 Outubro 2018. 1-15. Disponivel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-46982018000100301&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 21 Dezembro 2018. doi: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130.

Published

2020-07-30

How to Cite

Fávero, A. A., Centenaro, J. B., & Santos, A. P. dos. (2020). Curricular reforms and attack on reflective thinking: the subtle disappearance of philosophy in curriculum of the Basic Education in Brazil. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 6, e10/ 1–17. https://doi.org/10.5902/2448065742599

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua