The contributions of socratic thought to the teaching of philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065738482

Keywords:

Education, Socrates, Maieutics, Teaching philosophy.

Abstract

Faced with the challenge or problematic that exists in the issue of philosophy teaching, this article aims to understand the Socratic contributions to philosophy and philosophy teaching. For this, it is firstly affirmed the importance of education and teaching for the human being. The theoretical foundation about the problem addressed is found in the history of Brazilian education, in which a strong influence of the pedagogical ideas known as traditionalism and technicalism is perceived. Then it presents the characteristics of Socratic philosophy through maieutics in the pursuit of virtue and good living. And the conclusion is made in the perception of how Socratic thinking is updated and in the applicability of Socratic teachings to the teaching of philosophy today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robson Pontes Custódio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil.

Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A Crise na Educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva. 2001.

FERREIRA, Stephânia Beatriz. FERREIRA, Dayana Vieira. BATISTA, Gustavo Araújo. Socrates: a defesa da filosofia aplicada a educação para a vida reflexiva- algumas considerações para a autoformação ético-politica do educador. São Paulo: Cadernos da FUCAMP, n.10, v.12, p.49-64/2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54º ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2016.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Tradução de Ingrid Mulher Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

KOHAN, Walter Omar. Sócrates & a educação: o enigma da filosofia. Tradução de Ingrid Mullher Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia critico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992.

NICOLA, Ubaldo. Antologia ilustrada de filosofia: das origens a idade moderna. São Paulo: Globo, 2005.

PLATÃO. Ditos e feitos memoráveis de Sócrates. (Coleção os Pensadores). São Paulo: Editora nova cultura, 1996.

PLATÃO. Diálogos: Teeteto e Crátilo. Tradução de Carlos Alberto Nunes. 3º ed. Pará: editora universitária UFPA, 2001.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores associados, 2013.

SOFISTE, Juarez Gomes. Sócrates e o ensino da filosofia: Investigação dialógica uma investigação para a docência de filosofia. Petrópolis: Vozes, 2007.

Published

2020-01-07

How to Cite

Custódio, R. P. (2020). The contributions of socratic thought to the teaching of philosophy. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 6, e3/ 1–9. https://doi.org/10.5902/2448065738482

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua