Research Experience in Secondary Education: The Praxis Philosophy and School
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065722320Keywords:
Common sense and philosophy of praxis, Omnilateral training, ExperienceAbstract
The theme of this paper emerges from the search for understanding the internship experience from the contemporary situation of Brazilian education in the light of the philosophy of praxis. The goal is to contribute to the school's appreciation in the omnilateral student training process, emphasizing the role of philosophy in order to expand the training to areas of intellectual autonomy, aesthetic sensibility and ethics training. Therefore, we consider important to conduct interviews with students supervised. We applied the questionnaire to 22 high school students who attend the series 2° year of high school in a state school in São Paulo, the city of Marilia. When performing a link between the school and the particular experiences of students, it became possible to produce a dialogue between school knowledge and the students' lives, enabling thus that school knowledge had more relevance in practical existence of the students.Downloads
References
ARELARO, L. R. G. A municipalização do ensino no Estado de São Paulo: antecedentes históricos e tendências. In: OLIVEIRA, C. et al. (Org.). Municipalização do ensino no Brasil: algumas leituras. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 1999. p. 61-89.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991.
ASPIS, Renata Pereira. O professor de filosofia: o ensino de filosofia no ensino médio como experiência filosófica. Cadernos CEDES, Campinas, vol. 24, n. 64, p. 305- 320, set./dez. 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. v. 3. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, DF, 2008.
CUNHA, L. A. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 809-829, out. 2007 809. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acessado em 22 de nov. de
GALLO, Sílvio; KOHAN, Walter Omar. Crítica de alguns lugares-comuns ao se pensar a Filosofia no ensino médio. In: ______ (orgs.). Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. 3. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004, v. 1.
_______. Concepção dialética da história. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
HAYDT, R. C. C. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 1988.
HELLER, Ágnes. Estrutura da vida cotidiana. In: O cotidiano e a história. 4. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1970, p. 17 - 41.
LARROSA J. Dar a palavra. Notas para uma dialógica da transmissão. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. 4. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
MURCHO, D. A Natureza da Filosofia e o seu Ensino. 1ª Ed. Lisboa: Plátano, 2002.
OBIOLS G. Uma introdução ao ensino da filosofia. Ijuí: Editora da UNIJUÍ, 2002.
PEIRCE, C. S. Semiótica e Filosofia. Tradução de Octanny Silveira da Mota e Leonidas Hegenberg, São Paulo, Cultrix, 1975.
SARTRE, J. P. O ser e o nada – ensaio de ontologia fenomenológica. Tradução: Paulo Perdigão. 6 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1998, p. 782. YAZBEK, A. C. Cadernos de ética e filosofia política
SILVA, R. M. S. A importância da afetividade na relação professor aluno. In: KULLOK, Maísa Gomes Brandão (Org). Relação professor-aluno: contribuição à prática pedagogia. Maceió: EDUFAL, 2002. p: 51-74.
SÁSCHEZ VÁZQUEZ, A. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão popular, 2007.