Evaluation of learning in philosophy: an aesthetic experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065755390

Keywords:

, Learning, Philosophy, Aesthetics

Abstract

Evaluating the learning of high school students in a curricular component provides indicators for the construction of teaching strategies in this discipline. In this sense, this study is a multi-method approach, based on an evaluation research on a learning experience of students who participated in an extension project. The aim of this study was to evaluate the learning process of analysis and philosophical production of texts in the context of carrying out an extension project with high school students. Participated in the project a group of students of the second year of high school, at the time of the project, who from workshops on philosophical analysis of Greek mythological narratives, mediated by collective discussion, prepared the editorial texts that related the narrative deals with some sociocultural problem or history. Then, based on the knowledge produced, was built a theatrical presentation, as an aesthetic experience, aimed at high school students from a state public school, to encourage reading and interpretation of classic texts. After completing the project, an online questionnaire was applied to assess the experience of students, participants of the project, regarding learning about the understanding of concepts, perspectives of analysis and philosophical production of texts. The result of the research indicates that the students participating in the project developed skills in interpreting and producing texts in a philosophical perspective.

Downloads

Author Biography

Patrício Câmara Araújo, Instituto Federal do Maranhão

Professor doutor do Instituto Federal do Maranhão, São Luís, MA, Brasil

References

ALVES, Antônio José Lopes; SILVA, Sabina Maura Ensinar filosofia para ensinar a filosofar. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, Maringá, v. 32, n. 2, p. 177-186, maio/ago. 2017.

ASPIS, Renata Pereira Lima. O professor de filosofia: o ensino de filosofia no ensino médio como experiência filosófica. Caderno CEDES, Campinas, v. 24, n. 64, p.305-320, set./dez. 2004.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

BORNHEIM, Gerd Alberto. Introdução ao filosofar: o pensamento filosófico em bases existenciais. São Paulo: Globo, 2009.

BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia: Histórias de deuses e heróis. 34 ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

BUZZI, Arcângelo R. Introdução ao Pensar: o ser, o conhecimento, a linguagem. 33ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

FIGUEIREDO, de Vinícius (org.). Seis filósofos na sala de aula. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

KEUNEN, Bart. A Imaginação Cronotópica na Literature e no Cinema: Bakhtin, Bergson, Deleuze em formas de tempo. In BEMONG, Nele et al. Bakhtin e o cronotopo: Reflexões, aplicações, perspectivas. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 52-77

MARKOVIĆ, Slobodan. Components of aesthetic experience: Aesthetic fascination, aesthetical appraisal, and aesthetic emotion. I-Perception, v. 3, n. 1, p. 1-7. DOI:10.1068/i0450aap, 2012.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: E.P.U, 2018.

MOREIRA; Herivelton; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

PERNIOLA, Mario. A Estética do Século XX. Lisboa: Editorial Estampa, 1998.

PINTO, Silmara Cristiane et al. Ensino de Filosofia em espaços não formais: notas de uma experiência. Educação/Santa Maria, v. 40, n. 31, p.657-670, set./dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644415857

REVERBEL, Olga Garcia. Jogos Teatrais na Escola. São Paulo: Scipione, 2009.

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia no ensino médio: metodologias e práticas de ensino. Cadernos do Núcleo de estudos sobre Ensino de Filosofia, v. 1, n. 1, p.51-58, 2015.

SILVA, Cátia Cândido da; BORGES, Fabrícia Teixeira. Análise temática dialógica como método de análise de dados verbais em pesquisas qualitativas. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 23, n. 51, p.245-267, jun./set. 2017.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora

Published

2021-11-08

How to Cite

Araújo, P. C. (2021). Evaluation of learning in philosophy: an aesthetic experience. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 7, e10 / 1–20. https://doi.org/10.5902/2448065755390

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua