Transdisciplinarity and transmedia storytelling: a feasible connection for formative purposes
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148571959Keywords:
Transdisciplinarity, Transmedia storytelling, Teachers’ education, Teaching-learning processAbstract
The objective of this article is to situate transmedia storytelling as a significant transdisciplinary production with formative potential, directed both to the teaching-learning process and to the development of teachers. To achieve such a purpose, transdisciplinarity (NICOLESCU, 2000; MORAES, 2008; D'AMBROSIO, 2012), and transmedia storytelling (JENKINS, 2006; FREIRE, 2020), as core concepts, are initially discussed. Starting from this individualized theoretical overview, and stressing the conceptual identity of each construct, they are then articulated from the perspective of the complexity epistemology (MORIN, 2005ab, 2015), emphasizing the potential that emerges from this connection for student and teacher education, as well as reflecting upon the theoretical-practical implications of this feasible correlation.
Downloads
References
ARNAUT, R.D. et al. Era transmídia. Revista GEMInIS, ano 2, n. 2, p. 259-275. 2011.
BACON-SMITH, C. Enterprising Women: Television Fandom and the Creation of Popular Myth. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press, 1992.
BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIČ, R. Situated literacies: Reading and writing in context. New York: Routledge, 2000.
BEHRENS, M.A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2005.
BEHRENS, M.A.; OLIARI, A.L.T. A evolução dos paradigmas na educação: do pensamento científico tradicional a complexidade. Diálogo Educacional, v.7, n.22, p. 53-66, 2007. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v7i22.4156
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.
D’AMBROSIO, U. A prática transdisciplinar na universidade. Artigo submetido ao livro Sala de aula transdisciplinar (Universidade Federal de Goiás), 2012. Disponível em: Ubiratan D’Ambrosio: A PRÁTICA TRANSDISCIPLINAR NA UNIVERSIDADE (professorubiratandambrosio.blogspot.com). Acesso: maio/2022.
D’AMBROSIO, U. A metáfora das gaiolas epistemológicas e uma proposta educacional. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFMS, vol.9, n.20, p.222-234, 2016.
FREIRE, M.M. Transmedia Storytelling: from Convergence to Transliteracy. D.E.L.T.A., 36-3, p.1-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2020360309
FREITAS, L.; MORIN, E.; NICOLESCU, B. Carta da transdisciplinaridade. 1994. Disponível em: CARTA-DA-TRANSDISCIPLINARIDADE1.pdf (cetrans.com.br). Acesso: janeiro/2022.
GOSCIOLA, V. Storyworld para o conceito de narrativas transmídia. In: F. Irigaray, V. Gosciola & T. Piñero-Otero (orgs.), Dimensões transmídia. Aveiro: Ria Editorial, 2019.
GUIMARÃES, C.A.F. Paulo Freire e Edgar Morin: sobre saberes, paradigmas e educação. Curitiba: Appris Editora, 2020.
JENKINS, H. Lendo criticamente e lendo criativamente. MATRIZes, ano 6, n.1, p.11-24. 2012.
JENKINS, H. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: The New York Press, 2006.
JENKINS, H. Convergence? I Diverge. Technology Review, p.93. 2001. Disponível em: http://web.mit.edu/cms/People/henry3/converge.pdf. Acesso: maio/2022.
KINDER, M. Playing with power in movies, television, and video games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley: University of California, 1993.
LAVE, J. & WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
LAUREL, B. Creating core content in a post-convergence world. [blog TauZero], 2000. Disponível em: Creating Core Content in a Post-Convergence World (tauzero.com). Acesso: abril/2022.
McGREGOR, S.L.T. & GIBBS, P. Being in the hidden third: Insights into the transdisciplinary ontology. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 11, p.142-157, 2020. DOI: https://doi.org/10.22545/2020/00139
MORAES, M.C. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1997.
MORAES, M.C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana e ProLibera, 2008.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005a.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2005b.
NICOLESCU, B. Manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Editora Triom. 2008
NICOLESCU, B. Transdisciplinarity: the hidden third, between de subject and the object. HSS, vol.1, no.1, p. 13-28, 2012. DOI: https://doi.org/10.2478/v10317-012-0002-5
NICOLESCU, B. From modernity to cosmodernity. New York: SUNY Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.1515/9781438449654
NICOLESCU, B. The hidden third as the unifier of natural and spiritual information. Cybernetics and human knowing, vol. 22, no. 4, p. 91-99. 2015.
NICOLESCU, B. Um Novo Tipo de Conhecimento: Transdisciplinaridade. In: Sommerman, A.; Mello, M.F.; Barros, V.M. (orgs.), Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: Unesco. 2000.
NICOLESCU, B. Transdisciplinarity and the future of civilization. Palestra de abertura do Terceiro Congresso Mundial de Transdisciplinaridade, Cidade do México, 2020. Disponível em https://youtu.be/tauLqGmldvs. Acesso em janeiro/2022.
PASQUIER, F.; NICOLESCU, B. To be or not to be Transdisciplinary, that is the New Question. So, how to be Transdisciplinary? In: B. Niclolescu; R. T. Yeh; A. Ertas (eds.), Being transdisciplinary. US: TheATLAS Publishing, 2019. DOI: https://doi.org/10.22545/2019/0110
ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v91i1pi-i
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
VASCONCELLOS, M. J. E. Pensamento sistêmico: novo paradigma da ciência. Campinas: Papirus, 2002.
VERSLUIS, A., & NICOLESCU, B. Transdisciplinarity and consciousness: Toward an integrated model. Transdisciplinary Journal of Engineering and Science, 9, p.12-22, 2018. DOI: https://doi.org/10.22545/2018/00098
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-09 (2)
- 2022-12-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.


