The arrangement of words in discourse by the child

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148584613

Keywords:

Enunciation, Language acquisition, Discourse arrangement

Abstract

This article seeks to answer the following question: taking words as the unit of discourse, how does their arrangement require the child to syntagmatize different modes of enunciation and consequently produce changes in their introduction into their native language? To answer this question, the study, which converses with an Anthropology of Enunciation (Flores, 2013, 2015, 2018, 2019a), comprises a theoretical corpus – articles from Problems in General Linguistics I and Problems in General Linguistics II, by Émile Benveniste – and an empirical corpus, two language events from a child. The analyses reveal the role played by the syntagmatization of words in the discourses for the arrangement of other words and procedures, setting up in the child’s discourse different modes of enunciation and effecting changes in their relationship with language.

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Author Biography

Carmem Luci da Costa Silva, Federal University of Rio Grande do Sul

Professora Associada em Língua Portuguesa no Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduada em Letras, com ênfase em Licenciatura de Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre e Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRGS, credenciada na linha de pesquisa Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas. Orientadora de mestrado e de doutorado, com atuação nos seguintes temas: teorias enunciativas, com ênfase nas perspectivas de Émile Benveniste e de Oswald Ducrot; aquisição e ensino de língua materna; análises textuais; leitura e produção de textos. Desenvolve pesquisas e apresenta publicações em análises textuais, aquisição e ensino-aprendizagem de língua materna embasadas na perspectiva enunciativa de linguagem. Participou da organização do Dicionário de Linguística da Enunciação. Integrou as comissões de elaboração da proposta de criação do curso de Fonoaudiologia da UFRGS e a de reforma curricular do Curso de Licenciatura em Letras da UFRGS. Coordenou de 2010 a 2015 o Projeto Leitura e Produção de Textos em Língua Portuguesa no âmbito do Programa de Apoio à Graduação da UFRGS.

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Published

2023-12-20

How to Cite

Silva, C. L. da C. (2023). The arrangement of words in discourse by the child. Letras, 43–55. https://doi.org/10.5902/2176148584613