Crossroads: anthropology of enunciation and decolonialism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148584592

Keywords:

Appropriation, Confluence, Decoloniality, Sense outline, Benveniste

Abstract

At the crossroads (Martins, 2021, 2022) between Bispo's decolonial thinking (Santos, 2017, 2023) and the anthropology of enunciation (Flores 2015, 2019), we encounter new knowledge that converges with the old, expanding the horizons of linguistics. The notions of meaning contour and appropriation are interrogated based on the decolonial experience of a war of designations that also challenges our preconceptions about the marks that the enunciator leaves in the utterance. The convergence of this knowledge and ways of thinking broadens the reach of the linguistics of enunciation and renews academic practice by abandoning an epistemicidal colonial position.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Trindade Severo, Rio Grande do Sul Federal Institute of Education, Science and Technology

Possui graduação em Letras Português/ Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2004) e mestrado em Linguística Aplicada pela mesma Universidade (2008). É doutora em Estudos da Linguagem pelo Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). É professora no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Porto Alegre. É pesquisadora na área de Enunciação com interesse especial em questões ligadas a Cultura, Corpo, Semiologia. Tem desenvolvido pesquisas na área dos Estudos Críticos da Branquitude, especialmente sobre Letramento Racial. Fez pós-doutorado no PPGLin da UFSC (com fomento do Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Processo nº 23368.002516/2019-43).

References

ABYA YALA, Yashodan. Territórios ancestrais e justiça ambiental. In: CICLO DE DIÁLOGOS CONFLUÊNCIAS AFROAMAZÔNICAS: ecologias, cuidado e povos de terreiro. 2023, Manaus.

ABUD, Marcelo (ed.). O que é contracolonial e qual a diferença em relação aopensamento decolonial? Disponível em: https://www.institutoclaro.org.br/educacao/nossas-novidades/podcasts/o-que-e-contra-colonial-e-qual-a-diferenca-em-relacao-ao-pensamento-decolonial/. Acesso em: 26 jul. 2023.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, [S.l.], n. 11, p. 89-117, ago. 2013. FapUNIFESP (SciELO). DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/. Acesso em: 20 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004

BARBOZA, Gabriela; NICOLINI, Alessandra; FREISLEBEN, Larissa Colombo. Entre as línguas e o fazer linguístico: aproximações iniciais entre Benveniste e os estudos decoloniais. Organon, Porto Alegre, v. 38, n. 75, 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-8915.131392. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/131392. Acesso em: 28 jul. 2023.

BARBOZA, Gabriela. Entre designar e significar, o que há? Em busca de uma semântica em Benveniste. Porto Alegre: UFRGS, 2018. 141f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Letras - Doutorado em Letras). Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Instituto de Letras, Porto Alegre, 2018.

BENVENISTE, Émile. Baudelaire. Texto estabelecido por Chloé Laplantine. Paris: Lambert-Lucas, 2011.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes, 2006.DOS ANJOS, José Carlos. Territórios ancestrais e justiça ambiental. In: FLORES, Luiza Dias, JAENISH, Damiana Bregalda; ANDION, Gabriel Henrique Pinheiro; RODRIGUES, João Victor Marques;

DA GAMA, Gláucio Fernandes; PANTOJA, Elton Ibrahin de Vasconcelos. CICLO DE DIÁLOGOS CONFLUÊNCIAS AFROAMAZÔNICAS: ecologias, cuidado e povos de terreiro. 2023, Manaus.

FLORES, Valdir do Nascimento; SEVERO, Renata Trindade. Um estudo sobre a linguagem em Pele negra, máscaras brancas de Frantz Fanon. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 4, n. 20, 2023. Quadrimestral. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e92753 DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e92753

FLORES, Valdir do Nascimento. Problemas gerais de linguística. Petrópolis: Vozes, 2019.

FLORES, Valdir do Nascimento. O falante como etnógrafo da própria língua: uma antropologia da enunciação. Letras de Hoje, [S.l.], v. 50, n. 5, p. s90-s95, 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.s.23143. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/23144. Acesso em: 18 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.s.23143

FLORES, Valdir do Nascimento. Introdução à teoria enunciativa de Émile Benveniste. São Paulo: Parábola, 2013. DOI: https://doi.org/10.18542/moara.v1i38.1280

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, [S.l.], n. 80, p. 115-147, 1 mar. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.4000/rccs.697. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/697. Acesso em: 19 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.697

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 25-49, jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003

LE BRETON, David. Les passions ordinaires: Anthropologie des émotions. Paris: Armand Colin, 1998.

MALDONADO-TORRES, Nelson. "Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto", em CASTRO-GÓMEZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramon (coords.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva, 2021.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência Epistêmica, Pensamento Independente e Liberdade Decolonial. Revista X, Paraná, v. 16, n. 1, p. 24-53, 2021. Tradução de Isabella B. Veiga. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/78142 . Acesso em: 25 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v16i1.78142

MIGNOLO, Walter D. COLONIALIDADE: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, [S.l.], v. 32, n. 94, p. 01-18, 2017. FapUNIFESP (SciELO). DOI: http://dx.doi.org/10.17666/329402/2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

MOORE, Carlos. Prefácio. In: CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre a Negritude. Belo Horizonte: Nandyala, 2010. p.7-38.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, [S.l.], v. 26, n. 1, p. 15-40, abr. 2010. FapUNIFESP (SciELO). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0102-46982010000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002

PESSOA, Fernando. Páginas de Estética e de Teoria e Crítica Literárias. Textos estabelecidos e prefaciados por Georg Rudolf Lind e Jacinto do Prado Coelho, 2.ed. Lisboa: Edições Ática, 1967.

QUIJANO, Aníbal. "Colonialidad y Modernidad-racionalidad". In: BONILLO, Heraclio (comp.). Losconquistados. Bogotá: Tercer Mundo Ediciones; FLACSO, p. 437-449, 1992. Tradução de Wanderson Flor do Nascimento.

SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu, 2023.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos: modos e significados. Brasília: INCTI, 2017.

SANTOS, Juana Elbein dos. SANTOS, Deoscoredes. Èsù. Salvador: Editora Corrupio, 2014.

SPYER, Tereza; MALHEIROS, Mariana; ORTIZ, María Camila. Julieta Paredes: mulheres indígenas, descolonização do feminismo e políticas do nomear. Revista Epistemologias do Sul: Pensamento Social e Político em/para/desde América Latina, Caribe, África e Ásia, Foz do Iguaçu, v. 3, n. 2, p. 20-43, ago. 2019. Entrevistada: Julieta Paredes. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/2465. Acesso em: 26 jul. 2023.

WALSH, Catherine. Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine (org.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, p. 23-68, 2013.

Published

2023-12-20

How to Cite

Severo, R. T. (2023). Crossroads: anthropology of enunciation and decolonialism. Letras, 110–124. https://doi.org/10.5902/2176148584592