The passage from infans to speaker and the hypothesis of a signifying function
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148584389Keywords:
Language acquisition, Enunciative studies, FunctionAbstract
The intention is to articulate what Flores (2019) proposes regarding the transition from infans to speaker, with the author's later theorization in 2022 concerning the major functions of humans in language. To do so, reference is made to Giorgio Agamben's work "Infancy and History," aligning his proposition of the language being divided in langue and discourse with Benveniste's ideas about the two universes of meaning, the semiotic and the semantic. This articulation leads us to the hypothesis that there is what we can call a signifying function in human language, defending it conceptually and operationally as a fundamental element in this transition.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2005.
BENVENISTE, Émile. O aparelho formal da enunciação. (1970) In: BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. São Paulo: Pontes, 1989.
BENVENISTE, Émile. Semiologia da língua. (1969) In: BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. São Paulo: Pontes, 1989.
BENVENISTE, Émile. A forma e o sentido na linguagem. (1966) In: BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 4ª ed. São Paulo: Pontes, 1995.
BENVENISTE, Émile. Vista d’olhos sobre o desenvolvimento da linguística. (1963a) In: BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 4ª ed. São Paulo: Pontes, 1995.
BENVENISTE, Émile. Saussure após meio século. (1963b) In: BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 4ª ed. São Paulo: Pontes, 1995.
BENVENISTE, Émile. Da subjetividade na linguagem. (1958) In: BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 4ª ed. São Paulo: Pontes, 1995.
CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. 2ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
COUTO, Mia. Línguas que não sabemos que sabíamos. In: COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? E outras interinvenções. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DE LAJONQUIÈRE, Leandro. Apresentação. In: JERUSALINSKY, Alfredo. Saber falar: como se adquire a língua? 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
FERRARI, Andrea Gabriela; PICCININI, Cesar Augusto. Função materna e mito familiar: evidências a partir de um estudo de caso. Ágora: Estudos Em Teoria Psicanalítica, 13(2), 243–257. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1516-14982010000200007. Acesso em: 05 julho 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-14982010000200007
FLORES, Valdir do Nascimento. Problemas gerais de linguística. Petrópolis, Vozes, 2019.
FLORES, Valdir do Nascimento. A aporia da enunciação. In: ROSÁRIO, Heloísa Monteiro; HOFF, Sara Luiza; FLORES, Valdir do Nascimento (Org.) Leituras de Émile Benveniste [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Zouk, 2022.
JERUSALINSKY, Alfredo. Saber falar: como se adquire a língua? 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.
SILVA, Carmem Luci da Costa. A criança na linguagem – Enunciação e aquisição. Campinas: Pontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.


