Flipped classroom and digital technologies in teaching and learning libras as L2 for listeners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148571384

Keywords:

Flipped classroom, Digital technologies, Libras as L2 for listeners

Abstract

The present study is an excerpt from the author's master's dissertation, which sought to discuss the
implementation of the inverted classroom, mediated by the use of digital technologies, in the context of teaching libras as an L2 for listeners. A questionnaire with five open questions was applied after the implementation and the results indicate that the use of the inverted classroom, enhanced by digital technologies, presented advantages such as the dynamism and the organization of the students regarding their own availability and interest, enabling the development of autonomy in learning libras as a L2 for listeners.

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Author Biographies

Vanessa da Silva Vargas, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Mestra em Ensino de Línguas pela Unipampa Bagé (2020/2022). Especialista em Língua Brasileira de Sinais, Tradução/Interpretação e Docência pela Uníntese (2013). Graduada em Letras, Português/Espanhol e Respectivas Literaturas pela Universidade da Região da Campanha - URCAMP (2010) . Atuando como Professora de Linguagens no Governo do Estado do Rio Grande do Sul e Professora de Idioma (LIBRAS) no Senac.

Camila Gonçalves dos Santos do Canto, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Pelotas (2009), Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (2012) e Doutora em Linguística Aplicada pela mesma instituição (2014), atualmente é professora adjunta no curso de Licenciatura em Letras - Português da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) e no Programa de Pós-graduação em Ensino de Línguas/Mestrado Profissional. Tem experiência na área da Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologias de Ensino e Aprendizagem de línguas; Estágio supervisionado; Formação de Professores; Práticas de Leitura e Escrita; Metodologias Ativas e Educação Online. 

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Published

2022-12-21 — Updated on 2023-01-09

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How to Cite

Vargas, V. da S., & Canto, C. G. dos S. do. (2023). Flipped classroom and digital technologies in teaching and learning libras as L2 for listeners. Letras, 75–89. https://doi.org/10.5902/2176148571384 (Original work published December 21, 2022)