Construction of digital open educational resources for reading training in high school: possible paths for teacher authorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148571353

Keywords:

Digital OER, Teacher authorship, Guiding reference, Reading

Abstract

This work aims to present a guiding reference for the construction of OER in digital support with a focus on reader improvement. The guiding reference presents fundamental indications to assist the authorship of such resources by teachers who want to incorporate in their practices the exploration of new supports and interpretative horizons. The methodological path is based on bibliographic research that will allow a theoretical-critical deepening regarding the contributions of OER in the promotion of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellen Boton Gandin, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, RS

Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI/FW. Graduada em Letras-Inglês pela mesma instituição de ensino. 

Ana Paula Teixeira Porto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, RS

Doutora e mestre em Letras. Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

References

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 235-250, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 out. 2022.

Creative Commons. Disponível em: https://creativecommons.org/. Acesso em: 24 maio 2022.

FURNIEL, Ana Cristina da Matta. MENDONÇA, Ana Paula Bernardo. SILVA, Rosane Mendes. Como criar e avaliar a qualidade de Recursos Educacionais Abertos (REA). Fiocruz, 2019. Disponível em: https://campusvirtual.fiocruz.br/portal/guiarea/assets/files/Guia2.pdf. Acesso em: 4 maio. 2022.

LEFFA, Vilson J. Perspectivas no estudo da leitura; Texto, leitor e interação social. In: LEFFA, Vilson J. ; PEREIRA, Aracy, E. (Orgs.) O ensino da leitura e produção textual; Alternativas de renovação. Pelotas: Educat, 1999. p. 13-37.

MALLMANN, Elena Maria; MAZZARDO, Mara Denize (org.). Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) em Recursos Educacionais Abertos. Santa Maria: Gepeter, 2020. Disponível em: https://gepeter.proj.ufsm.br/pressbook/livrorea/. Acesso em: 21 mar. 2022.

SILVA, Carine Mello da; GANDIN, Hellen Boton; PORTO, Ana Paula Teixeira. PLATAFORMAS INTERATIVAS DIGITAIS PARA PROMOÇÃO DE PRÁTICAS LEITORAS NO ENSINO FUNDAMENTAL: potencialidades para formação leitora e letramento digital. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen, v. 22, n. 2, p. 45-68, jun. 2021. Quadrimestral. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/4009. Acesso em: 11 fev. 2022.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração REA de Paris. UNESCO, 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Portuguese_Paris_OER_Declaration.pdf. Acesso em: 22 mar. 2021.

WILEY, David. On the sustainability of open educational resource initiatives in higher education. 2007. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.215.1000&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.

Published

2022-12-21 — Updated on 2023-01-09

Versions

How to Cite

Gandin, H. B., & Porto, A. P. T. (2023). Construction of digital open educational resources for reading training in high school: possible paths for teacher authorship: . Letras, 106–122. https://doi.org/10.5902/2176148571353 (Original work published December 21, 2022)