Linguistic analysis: teaching lexical variation in high school Portuguese textbooks
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148569424Keywords:
Textbook, Lexical variation, Linguistic analysisAbstract
In this article, we analyze linguistic analysis (LA) activities dealing with lexical variation in three textbooks of PNLD 2021, aiming to describe and analyze how the activities dealing with lexical variation are presented and which LA perspective the activities are associated with. Our work is based on the concepts of linguistic analysis (REINALDO, 2012), the perspectives of linguistic analysis in textbooks (BEZERRA; REINALDO, 2020), and the BNCC (BRASIL, 2018). We found that the work with lexical variation occurs through lexical item substitution, that is, the teaching of the lexicon occurs based on synonymy.
Downloads
References
ANTUNES, I. Território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola, 2012.
BARROS, F. P. et al. Estações língua portuguesa: rotas de atuação social. 1. ed. São Paulo: Ática, 2020.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992. pp. 277-326.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo, Hucitec, 1997.
BENTES, A. C. Linguística textual. In: MUSSALIM, F; BENTES, A. C (orgs.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006, p. 245-288.
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística: afinal a que se refere? 2.ed. Recife: Pipa Comunicação, 2020.
BORTONI-RICARDO, S. M. Manual de sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2017.
BOTELHO, L. S.; CALLIAN, G. R. A análise linguística e o ensino de língua portuguesa: em busca do desenvolvimento da competência comunicativa. Revista Eletrônica da Faculdade Metodista Granbery. Curso de Pedagogia - n. 16, jan/jul, 2014. Disponível em: http://re.granbery.edu.br/artigos/NDk4.pdf. Acesso em: 20 de outubro de 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 18 de outubro de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD (Programa Nacional do Livro e do Material Didático). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld Acesso em: 26 de maio de 2021.
COELHO, I. L. et al. Para conhecer sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2015.
DURVAL, L. F. S. Uma experiência didática com o futuro do presente: reflexão linguística, variação e ensino. In: VIEIRA, S. R. Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018.
FARACO, C. E.; MOURA, F. M.; MARUXO, J. H. J. Práticas de língua portuguesa. 1. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2020.
GERALDI, J. W. No espaço do trabalho discursivo, alternativas. In: Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993, p. 115-217.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. Cascavel/ Campinas: ASSOESTE/ UNICAMP, 1984.
HOLLAENDER, A.; SANDERS, S. The landmark dictionary: English/Portuguese, Portuguese/English. São Paulo: Moderna, 1996.
KOCH, I. V. G. Introdução à linguística textual. São Paulo: Contexto, 2021.
LIMA, R. J. Variação linguística e os livros didáticos de português. In: MARTINS, M. A; VIEIRA, S. R; TAVARES, M. A (orgs.). Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.
ORMUNDO, W.; SINISCALCHI, C. Se liga nas linguagens: português. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020.
PEREIRA, R. A. A prática de análise linguística nas aulas de língua portuguesa: por uma ancoragem dialógica. Revista Virtual de Letras, v. 10, nº 01, jan/jul, 2018. Disponível em: http://www.revlet.com.br/artigos/460.pdf. Acesso em 19 de setembro de 2021.
RANGEL, E. Livro didático de língua portuguesa: o retorno do recalcado. In: DIONISIO, A. P.; BEZERRA, M. A (orgs.). Livro didático de português: múltiplos olhares. Campina Grande: EDUFCG, 2020.
REINALDO, M. A. G. M. O conceito de análise linguística como eixo de ensino de língua portuguesa no Brasil. Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, 8, Edições Colibri/CLUNL, Lisboa, 2012, p. 229-241.
SANTOS, L. W.; RICHE, R. C.; TEIXEIRA, C. S. Análise e produção de textos. São Paulo: Contexto, 2012.
TARALLO, F. A pesquisa sociolinguística. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007.
VILLALVA, A; SILVESTRE, J. P. Introdução ao estudo do léxico: descrição e análise do português. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
Versions
- 2023-02-02 (2)
- 2023-02-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.