Violence and representation of women in the short story "A caligrafia de Deus", by Márcio Souza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148542942

Keywords:

Brazilian fiction, Gender, Violence, Márcio Souza, Literature and history

Abstract

The relations of oppression are closely linked to differences that begin in the physiognomy of bodies and erupt in violent impositions of power. Traditionally, the socio-cultural thinking of patriarchy has been propagated in the political and aesthetic spheres, instituting an ethos of violence and exclusion of women. This silencing and oppression is added to prejudices such as racism and xenophobia, behaviors that marginalize indigenous and black women, for example. Thus, we propose a reading about the historical and cultural representation of the female characters from the short story “A Caligrafia de Deus”, to understand aspects of symbolic violence present in this narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allison Marcos Leao da Leão, Universidade do Estado do Amazonas

Professor de Teoria da Literatura e Literatura Brasileira na Universidade do Estado do Amazonas. Professor pesquisador do PPGLA-UEA. Doutor em Letras: Estudos Literários/Literatura Comparada (UFMG, 2008).

Mariana Vieira Cardoso, Programa de Pós-graduação em Letras e Artes - Universidade do Estado do Amazonas

Graduada em Letras pela UEA (2018), Mestranda no Programa de Pós-graduação em Letras e Artes da UEA. Bolsista FAPEAM.

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Trad.: Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2014.

AVELAR, Idelber. Alegorias da derrota: a ficção pós-ditatorial e o trabalho do luto na

América Latina. Trad. Saulo Gouveia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Reformulação do livro sobre Dostoiévski. In: ______. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003b, p. 337-358.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade Técnica. In: ______. Estética e sociologia da arte. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994b.

BHABHA, Homi K., O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Reis e Glaucia Gonçalves. 2 ed. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Coleção Memória e Sociedade. Rio de Janeiro. Bertrand, 1989.

CONSELHO ULTRAMARINO, Códice 1275: Tratados e cartas de 1761, doc. 03, p. 379, Arquivo Histórico Ultramarino, Lisboa.

DARNTON, Robert. O grande massacre de gatos e outros episódios da história cultural francesa. Trad.: Sônia Coutinho. São Paulo, Graal, 2011.

FREUD, Sigmund. Luto e melancolia (1917 [1915]). In: ______. Edição Standard Brasileira das obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume XIV (1914-1916). Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1974.

FREUD, Sigmund. O mal-estar da civilização (1974 [1930]. In: In: ______. Edição Standard Brasileira das obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume XIII (1927-1931). Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1974a.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Trad. Raquel Ramalhete. 27 ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

GINZBURG, Jaime. A unidade brasileira e a forma sem síntese. In: ContraCorrente: revista de estudos literários. v. 2, n. 2, Manaus: UEA Edições, 2011. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/contracorrente/article/view/468 em: Manaus, 15 de janeiro de 2020.

KRISTEVA, Julia. La révolution du langage poétique. Paris: Editions du Seuil, 1974. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/ahess_0395-2649_1976_num_31_3_293738_t1_0599_0000_001 Acesso em: Manaus, 21 de setembro de 2019.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad.: Bernardo Leitão [et. al.]. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/Hist%C3%B3ria-e-Mem%C3%B3ria.pdf. Acesso em: 10 de setembro de 2019.

RICCEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Trad.: Alain François [et. al.]. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2007.

SARLO, Beatriz. Tiempo pasado: cultura de la memoria y giro subjetivo una discusión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2012.

SANTELLI, Adriana Delgado. As estações da Caligrafia de Deus. [S.l.: s.n.]. 2008. Disponível em: <<http://www.ufac.br/portal/unidades-administrativas/orgaos-complementares/edufac/revistas-eletronicas/revista-seringal-de-ideias/edicoes/edicao-01-2008/artigos/as-estacoes-da-caligrafia-de-deus>> Acesso em: Manaus, 18 de junho de 2019.

SOUZA, Márcio. A caligrafia de Deus. São Paulo: Lazuli; Companhia Editora Nacional, 2007.

SOUZA, Márcio. A expressão amazonense: do colonialismo ao neocolonialismo. São Paulo: Alfa-Omega, 1977.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Trad.: Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

TELLES, Tenório. A caligrafia de Deus: ilusão e tragédia nos trópicos. In: LEÃO, Allison; KRÜGER, Marcos Frederico (orgs.). O mostrador da derrota: estudos sobre o teatro e a ficção de Márcio Souza. Manaus: UEA Edições, 2013.

Published

2021-06-15 — Updated on 2022-08-01

Versions

How to Cite

Leão, A. M. L. da, & Cardoso, M. V. (2022). Violence and representation of women in the short story "A caligrafia de Deus", by Márcio Souza. Letras, (61), 343–364. https://doi.org/10.5902/2176148542942 (Original work published June 15, 2021)