Activities with orality in literacy: teachers training and preparation for living at classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148537879

Keywords:

Orality, Teacher training, Speech activities, Protagonism

Abstract

Orality must be thought of as a way to prepare protagonists of their real experiences with the language. Our intention is to present 02 practices with orality carried out in 02 classes, in a continuing education course for teachers of the Literacy Cycle, in Patos / Paraíba, 2018. Our theoretical bases is Crescitelli and Reis (2011) Vieira and Leitão (2014), Faraco (2012), BNCC (BRAZIL, 2018). We collect the data in didactic experiences of the formations. The results point out the needing to choose oral language as the school content of systematic speech activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Vinícius Ávila-Nóbrega, Universidade Estadual da Paraíba

Professor de Linguística e Língua Portuguesa, do Departamento de Letras, da Universidade Estadual da Paraíba

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.

CRESCITELLI, Mercedes Canha; REIS, Amália Salazar. O ingresso do texto oral em sala de aula. In: ELIAS, Vanda Maria (org.) Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011. p. 29-40.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem escrita e alfabetização. São Paulo: Contexto, 2012.

FARIA, Evangelina Maria Brito de; CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Um olhar sobre o ensino da oralidade na Educação Infantil. In: FARIA, Evangelina Maria Brito de (org.). A criança e as diversas linguagens na Educação Infantil. João Pessoa: Editora da UFPB, 2009. p. 97-112.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente (12ª Edição). São Paulo: Cortez, 2010.

VIEIRA, Alessandra Jacqueline; LEITÃO, Selma. Argumentação e Explicação. In: DEL RÉ, Alessandra; DE PAULA, Luciane; MENDONÇA, Marina Célia (Org.) Explorando o Discurso da Criança. São Paulo: Contexto, 2014. p. 85-106.

Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

Versions

How to Cite

Ávila-Nóbrega, P. V. (2022). Activities with orality in literacy: teachers training and preparation for living at classroom. Letras, 287–300. https://doi.org/10.5902/2176148537879 (Original work published August 4, 2020)