Who tells a tale increases a point: retextualization practices as an incentive to the production of multisemiotic texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148535399

Keywords:

Text production, Multisemiosis, Teacher education

Abstract

This work discusses the theoretical-methodological possibilities brought by the technological resources for the work with the production of multisemiotic texts in the classroom, based on a theoretical research that highlights the question of multiletramentos and the constitution of the subjects. To illustrate the discussion, the paper presents a research report about a retextualization experience of a story using gifs. The results demonstrate that the epistemological and axiological dimensions presented by the authors studied, if assumed by the teachers, can bring substantial advances to the re-signification of methodologies aimed at the production of texts in multiple contexts.

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Author Biographies

Helena Maria Ferreira, Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG

Professora associada do Departamento de Estudos da Linguagem. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Lavras.

Marco Antonio Villarta-Neder, Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG

Doutor em Letras (Linguística e Língua Portuguesa) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Unesp, campus de Araraquara. Professor Associado na Universidade Federal de Lavras, em Lavras/MG. Docente da Graduação em Letras nas modalidades presencial e EaD e do Mestrado/Doutorado acadêmico em Administração. Endereço eletrônico: villarta.marco@del.ufla.br

Geanne dos Santos Cabral Coe, Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Lavras.

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Published

2019-09-27

How to Cite

Ferreira, H. M., Villarta-Neder, M. A., & Coe, G. dos S. C. (2019). Who tells a tale increases a point: retextualization practices as an incentive to the production of multisemiotic texts. Letras, (58), 129–156. https://doi.org/10.5902/2176148535399