Conception of Open Classes in Brazilian Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546488926Keywords:
Escola, Educação Física, Concepção PedagógicaAbstract
The objective of this bibliographic research, of the State of Knowledge type, was to analyze the main themes that engender scientific production on the Conception of Open Classes in Brazilian School Physical Education. To select the articles, the descriptors “School Physical Education” and “Open Classes” were used, combined with the Boolean operator “AND”, in the databases: Scielo, Biblioteca Virtual em Saúde, Portal Periódicos CAPES and Google Scholar. From the search, 687 scientific productions were identified, which were filtered (inclusion and exclusion criteria), with 13 articles ultimately being selected. The information was analyzed using the content analysis technique. Regarding the findings, it is highlighted that the scientific production, corpus of this work, in general, portrays the context of interventional experiences based on the use of the Open Class Concept, mainly in the Elementary School stage, with the themes of Games being explored and Play in Physical Education, with methodological teaching strategies based on the dimensions of content (conceptual, procedural and attitudinal) and with developments that constitute the teacher's pedagogical approach to the teaching and learning process (in an attempt at reflection and autonomy), mostly for basic education students.
Downloads
References
BAIO, C. G. C.; FERREIRA, L. A.; SOUZA JÚNIOR, O.M.; SOUTORAMOS, G. N. Estratégias participativas construídas entre estudantes e a professora nas aulas de Educação Física. Motricidades: Rev. SPQMH, São Carlos, v. 7, n. 2, seç. esp., p. 117-127, maio-ago. 2023.
CHAVES, P. N.; COSTA, A. L. S.; ARAÚJO, A. C.; SANTOS, A. P. Experienciando a ginástica rítmica na Educação Física escolar. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 55-66, set. 2013.
CHAVES, P. N.; SILVA, I. L.; MEDEIROS, R. M. N. Lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 80-91, set. 2014.
DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física na escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Orgs.). Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. p. 64-79.
FARIA, B. A.; BRACHT, V.; MACHADO, T. S.; MORAES, C. E. A.; ALMEIDA, U. R.; ALMEIDA, F. Q. Inovação pedagógica na Educação Física: o que aprender com práticas bem sucedidas? Ágora para la Educación Física y el deporte, Valladolid, v. 12, n. 1, p. 11-28, 2010.
FREIRE, I. B.; MEDEIROS, R. M. N. Esporte de invasão na perspectiva de Aulas Abertas de ensino: um relato de experiência. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 44-64, mar. 2016.
HILDEBRANDT, R.; LAGING, R. Concepções abertas ao ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Livro Técnico, 1986.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. 2.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.
HILDEBRANDT-STRAMMAN, R.; TAFFAREL, C. Z. Saber treinar a si mesmo: porque e como devemos ensinar treinamento nas aulas de Educação Física? Kinesis, Santa Maria, v. 34, n. 1, p. 36-61, jan./jun. 2016.
HIRAI, R. T.; CARDOSO, C. L. Possibilidades para o ensino orientado na problematização: para a realização da Concepção de “Aulas Abertas às Experiências”. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 99-116, jan./mar. 2009.
KRAVCHYCHYN, C.; CARDOSO, S. M. V.; MORETTI, L. H. T.; OLIVEIRA, A. A. B. Educação Física escolar brasileira: caminhos percorridos e “novas/velhas” perspectivas. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 14, n. 1, p. 107-118, 2011.
MATIAS, T. S.; SOARES, M. R.; SILVA, O.; FRASSON, J. S.; PIRES, V. Educação Física escolar no ensino médio: o uso das redes sociais nos processos de ensino-aprendizagem a partir da perspectiva de Aulas Abertas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 3, p. 609-620, jul./set. 2018.
MEZZAROBA, C.; COELHO, G. F. M.; CARDOSO, C. L. Planejar/ministrar ’Aulas Abertas’ no ensino médio: uma experiência de ensino em turma mista de voleibol. Motrivivência, Florianópolis, v. 19, n. 28, p. 70–89, 2007.
MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, v. 5, n. 2, p. 154–164, 2014.
MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M.; NEZ, E. de. Estado de Conhecimento: a metodologia na prática. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 55, p. 69-81, 2021.
OLIVEIRA, A. A. B. A formação profissional em Educação Física: legislação, limites e possibilidades. In: SOUZA NETO, S.; HUNGER, D. (Orgs.). Formação profissional em Educação Física: estudos e pesquisas. Rio Claro: Biblioética, 2006. p. 17-32.
OLIVEIRA, A. A. B. La Educación Física brasileira. Puntos débiles y fuertes de su sistema. In: CONGRESO MUNDIAL DEL DEPORTE ESCOLAR, EDUCACIÓN FÍSICA Y PSICOMOTRICIDAD, VI, 2016, Coruña. Anais... Coruña: Universidade da Coruña, p. 1-7, 2016.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2017.
ROCHA, B.; WINTERSTEIN, P. J.; AMARAL, S. C. F. Interação social em aulas de Educação Física. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 235-45, jul./set. 2009.
RODRIGUES, L. C.; KRAEMER, C. A relação memória e corpo na Educação Física na escola. Cad. Ed. Tec. Soc., Inhumas, v. 9, n. 3, p. 414-422, 2016.
SILVA, C. E. L.; COSTA, I. B. B.; DIAS, M. A.; MELO, J. P. (Re)Inventando o jogo de boliche: uma possibilidade de intervenção no ensino fundamental. Corpus et Scientia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 78-85, 2015.
SILVA, L. M. F.; PORPINO, K. O. O ensino do esporte: relato de experiência com alunos do 5º ano. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 56-66, jul. 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andressa Ribeiro Contreira, Patric Paludett Flores, Diego Grasel Barbosa, Inês Amanda Streit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.