Conception of Open Classes in Brazilian Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546488926

Keywords:

Escola, Educação Física, Concepção Pedagógica

Abstract

The objective of this bibliographic research, of the State of Knowledge type, was to analyze the main themes that engender scientific production on the Conception of Open Classes in Brazilian School Physical Education. To select the articles, the descriptors “School Physical Education” and “Open Classes” were used, combined with the Boolean operator “AND”, in the databases: Scielo, Biblioteca Virtual em Saúde, Portal Periódicos CAPES and Google Scholar. From the search, 687 scientific productions were identified, which were filtered (inclusion and exclusion criteria), with 13 articles ultimately being selected. The information was analyzed using the content analysis technique. Regarding the findings, it is highlighted that the scientific production, corpus of this work, in general, portrays the context of interventional experiences based on the use of the Open Class Concept, mainly in the Elementary School stage, with the themes of Games being explored and Play in Physical Education, with methodological teaching strategies based on the dimensions of content (conceptual, procedural and attitudinal) and with developments that constitute the teacher's pedagogical approach to the teaching and learning process (in an attempt at reflection and autonomy), mostly for basic education students.

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Author Biographies

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Especialista em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde (UFSM).

Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

Doutoranda em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Patric Paludett Flores, Universidade do Estado do Amazonas

Licenciado em Educação Física pelo Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria (CEFD/UFSM). Especialista em Educação Física Escolar (CEFD/UFSM). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM). Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física da Universidade Estadual de Maringá e Universidade Estadual de Londrina (PEF/UEM-UEL). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Participa como Professor Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE/UEM), do Laboratório de Estudos Corporais (LEC/UNESPAR), do Laboratório de Investigações em Narrativas, Currículos e Educação (LINCE/UEMG) e do PRÁXIS - Teoria e Prática da Educação Física (UEA). Tem experiência na linha de Educação Física Escolar: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional; Estágio Curricular Supervisionado; Prática Pedagógica; Produção do Conhecimento; Esportes; e Inclusão.

Diego Grasel Barbosa, Universidade do Estado do Amazonas,UEA

Doutor (2020) e mestre (2016) em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Possui Licenciatura plena em Educação Física (2010) pela UDESC e Pós-Graduação Lato Sensu em Fisiologia do Exercício e Treinamento Personalizado para Grupos Especiais (2013). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Pesquisador do Núcleo de Pesquisas em Ciências da Saúde (NUPECIS/UDESC) e membro do Grupo de Pesquisa Aprendizagem Motora e Desenvolvimento Humano (CNPq/UDESC) e do PRÁXIS - Teoria e Prática da Educação Física (UEA). Tem experiência nas áreas de Educação Física Escolar, Atividade Física Adaptada, Educação Especial e Atletismo 

Inês Amanda Streit, Universidade Federal do Amazonas

Possui Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria UFSM (2007). Especialista em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria UFSM (2009). Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC (2013). Doutora em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC (2017). Docente na Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal do Amazonas. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Atividade Física e Saúde Da Infância ao Envelhecimento Desfechos em Saúde GEPAFS-IEDS. Atua na área da Educação Física, com ênfase em Atividade Física, Saúde e Envelhecimento Humano; Esporte e Lazer.

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Published

2024-10-16

How to Cite

Contreira, A. R., Paludett Flores, P., Grasel Barbosa, D., & Amanda Streit, I. (2024). Conception of Open Classes in Brazilian Physical Education. Kinesis, 42(esp. 2), 26. https://doi.org/10.5902/2316546488926