Inadequate habits and postural behaviors in elementary school II students during remote classroom period
Keywords:
Remote Classes, Adolescent health, Pandemic, Postural HabitsAbstract
The present review aims to analyze the work Bourgeois body culture: history and pedagogical systematizations, authored by Prof. Pierre Normando Gomes-da-Silva. The book deals with how gymnastics became the education of the body, a component of the code of conduct fabricated by the bourgeois civilizing process, which demanded standardized and self-disciplined behavior from individuals, according to the parameters of usefulness, productive efficiency, moderation of emotions, and softening of passions. It is a deep rereading of the origins of bourgeois body behavior, through the history of the pedagogical systematization of gymnastics in Europe and Brazil. At the same time, it initiates the first steps towards an understanding of movement as a language phenomenon, which would culminate, a posteriori, in the emergence of the Pedagogy of Corporality.
Downloads
References
BENDICI, R. Aprendizagem remota e saúde mental: melhores práticas e possíveis armadilhas. Tech & Learning, maio de 2020. Disponível em: https://www.techlearning.com/news/remote-learning-and-mental-health-best-practicesand-potential-pitfalls. Acesso em: 05 fev. 2022.
BERTOLO M. G.; PEREIRA A. M. Q. Q.; MEIER G. R. V. Fisioterapia na escola: Alteração postural da coluna vertebral em escolares. Conex, v. 2, n. 15, p. 2238-9113, 2017.
BEZERRA, A. C. et al. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Revista Ciência e Saúde Coletiva, v. 25, n. 1, p. 2411-2421, 2020.
CANDOTTI, C. T.; NOLL, M.; ROTH, E. Avaliação do peso e do modo de transporte do material escolar em alunos do ensino fundamental. Revista Paulista de Pediatria, v. 1, n. 30, p.100-106, 2012.
CHEUNG, M. et al. Increased Computer Use is Associated with Trunk Asymmetry That Negatively Impacts Health-Related Quality of Life in Early Adolescents. Patient preference and adherence, v. 15, p.2289-2302, 2021.
DÉDA, C. C. et al. Orientações de Postura Corporal para Atividades em Home Office. Even3 Publicações. – Paripiranga-BA: UniAGES, 2021.
FARIA, D. A. de; FONSECA, P. H. N. da; MARQUES, D. G. de M.; COSTA, K. A. R; MARTINS, L. A. H. Inappropriate posture habits and pain in adolescents. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e37310918096, 2021.
FARIAS, H. S. F. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Espaço e Economia [s.1], n.17, p. 1-12, 7 abr. 2020
FERREIRA, M. J. et al. Vida Fisicamente Ativa como Medida de Enfrentamento ao COVID-19. Arq Bras Cardiol. v.114, n.4, p. 601-602, 2020.
LIMA FILHO, B. F.; SOUZA, I. D. T.; LOPES, J. M.; PEREIRA, S. A.; BARONI, M. P. Educação postural em escolares: existe diferença na aprendizagem entre escolas públicas e privadas? Revista Baiana de Saúde Pública, v. 39, n.1, p. 50- 63, 2015.
MARTÍNEZ-ROMERO, M. T. et al. Prevalence and Characteristics of Back Pain in Children and Adolescents from the Region of Murcia (Spain): ISQUIOS Programme. International journal of environmental research and public health, v. 19, n. 2, p. 946, 2022.
MEZIAT FILHO, N.; COUTINHO, E. S.; SILVA, G. A. Association between home posture habits and low back pain in high school adolescents. Eur Spine J, v. 24, n. 3, p. 425–433, 2015.
MEZIAT-FILHO, N. et al. Association between home posture habits and neck pain in High School adolescents. J Back Musculoskelet Rehabil, v. 30, n. 3, p. 467-475, 2017.
NOLL, M. Dor nas costas e hábitos comportamentais de estudantes do ensino médio: estudo comparativo entre duas regiões do Brasil. Rev bras reumatol. v. 57, n. 5, 2017.
NOLL, M. et al. Back Pain and body posture evaluation instrument (backpei): Development, content validation and reproducibility. International Journal of Public Health, v. 58, n. 4 p. 565-572, 2012.
NOLL, M.; CANDOTTI, C. T.; VIEIRA, A. Instrumentos de avaliação da postura dinâmica: aplicabilidade ao ambiente escolar. Fisioterapia em Movimento, Curitiba, v. 26, n.1, p. 203- 217, jan./mar. 2013.
NOLL, M. et al. Back pain and its risk factors in Brazilian adolescents: a longitudinal study. British journal of pain, v. 15, n.1, p.16-25, 2021.
NOLL, M. et al. Prevalência de hábitos posturais inadequados de escolares do Ensino Fundamental da cidade de Teutônia: um estudo de base populacional. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 35, n. 4, p. 983-1004, 2013.
SAMPAIO, R. M. Práticas de ensino e letramentos em tempos de pandemia da COVID -19. Research, Society and Development, v. 9, n.7, e519974430, 2020.
SANTOS, M.A.D.; LUNKES, L.C.; RIBEIRO, A.D.O.; SOUZA, A.D.C. Low back pain and risk factors during the third infancy. Fisioter. Mov. v. 32, p. e003210, 2019.
SANTOS, N. B.; SEDREZ, J. A.; CANDOTTI, C. T.; VIEIRA, A. Efeitos imediatos e após cinco meses de um programa de educação postural para escolares do ensino fundamental. Revista Paul. Pediatr, v. 35, n.2, p. 199-206, 2017.
SEDREZ, J. A. et al. Fatores de risco associados a alterações posturais estruturais da coluna vertebral em crianças e adolescentes. Revista Paulista de Pediatria. v. 33, n.1, p. 72-81, 2015
SILVA, O. E.; COELHO, C.A.; OMENA, A. P. C. Perfil postural de indivíduos escolares em Maceió-Al. Revista Braz. J. Hea. v. 2, n. 4, p. 3736-3748, 2019.
World Health Organization (WHO). Rolling updates on coronavirus disease (COVID-19) 2020. Geneva: WHO; 2020. Acesso em: 01 de Set de 2021. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus 2019/events-as-they-happen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciana Pinheiro Alves Santos, Ronilson Ferreira Freitas, Vivianne Margareth Chaves Pereira Reis , Alenice Aliane Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.