Labor routine and quality of life meanings attributed by Physical Education professionals working in fitness centers

Authors

  • Danielle Pacheco Rebello Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos
  • Alan Camargo Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546430206

Keywords:

Physical Education and training, Educators, Quality of life

Abstract

The aim of this study was to analyze how Physical Education professionals notice their quality of life in relation to the work done in fitness centers. A case study was carried out with the application of questionnaires to Physical Education professionals from one medium-sized of Rio de Janeiro city, Brazil. In the results indicate that professionals believe they have a satisfactory quality of life. However, the routine in a fitness center decreases the quality of life because it generates excessive tiredness and because of their participation in classes and work in more than one place with low pay.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Pacheco Rebello, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos

Especialista em Treinamento Desportivo pela Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Alan Camargo Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos

Doutor em Saúde Coletiva pelo Instituto de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE/ EEFD-UFRJ). 

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora da Escola de Educação Física e Desportos e Coordenadora do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

References

ANTUNES, Márcio Felipe Carelli; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti; COELHO FILHO, Carlos Alberto de Andrade. O trabalho do profissional de Educação Física com ginástica coletiva em academia. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 22, n. 1, p. 1-25, 2017.

BERTEVELLO, Gilberto. Academias de ginástica e condicionamento físico: desenvolvimento. In: DACOSTA, L. (Org.) Atlas do esporte no Brasil. Rio de Janeiro: CONFEF, 2006. p. 63-64.

BEVILACQUA, Lidiane Amanda et al. Qualidade de vida e satisfação com o trabalho de profissionais das academias de ginástica da cidade de Pelotas/RS. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Pelotas, v. 19, n. 3, p. 314-324, 2014.

BOTH, Jorge et al. Condições de vida do trabalhador docente: associação entre estilo de vida e qualidade de vida no trabalho de professores de Educação Física. Motricidade, Santa Maria da Feira, v. 6, n. 3, p. 39-51, 2010.

CAVALCANTE, Roberto Medeiros da Fonsêca et al. Qualidade de vida e qualidade de vida no trabalho: uma revisão bibliográfica. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 12, n. 40, 2018.

ESPÍRITO-SANTO, Giannina; MOURÃO, Ludmila. Saúde e trabalho: o caso das professoras de Educação Física que atuam em academias de ginástica no Rio de Janeiro. Corpus et Scientia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 41-47, 2005.

FOLLE, Alexandra et al. Carreira no magistério público e nível de qualidade de vida no trabalho docente em Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 3, p. 210-221, 2008.

FORNO, Cristiano Dal; FINGER, Igor da Rosa. Qualidade de vida no trabalho: conceito, histórico e relevância para a gestão de pessoas. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, Ponta Grossa, v. 7, n. 2, p. 103-112, 2015.

FREITAS, Diego Costa et al. O envelhecer na visão do profissional de Educação Física atuante em academia de ginástica: corpo e profissão. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1523-1541, 2014.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 8 ed., Rio de Janeiro: Record, 2004.

GORDIA, Alex Pinheiro et al. Qualidade de vida: contexto histórico, definição, avaliação e fatores associados. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, Ponta Grossa, v. 3, n. 1, p. 40-52, 2011.

GUEDES, D.; GASPAR, E. “Burnout” em uma amostra de profissionais de Educação Física brasileiros. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 30, n. 4, p. 999-1010, 2016.

HARTWIG, Tiago Wally et al. Condições de saúde de trabalhadores de academias da cidade de Pelotas-RS: um estudo de base populacional. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Pelotas, v. 17, n. 6, p. 500-511, 2012.

HIPÓLITO, Maiza Claudia Vilela et al. Qualidade de vida no trabalho: avaliação de estudos de intervenção. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 1, p. 189-197, 2017.

LACAZ, Francisco Antonio de Castro. Qualidade de vida n(d)o trabalho: um conceito político e polissêmico. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 565-572, 2009.

LEMOS, Carlos Augusto Fogliarini; NASCIMENTO, Juarez Vieira do; BORGATTO, Adriano Ferreti. Parâmetros individuais e sócio-ambientais da qualidade de vida percebida na carreira docente em Educação Física. Revista brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 81-93, 2007.

MENDES, Alessandra Dias; AZEVÊDO, Paulo Henrique. O trabalho e a saúde do educador físico em academias: uma contradição no cerne da profissão. Revista brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 28, n. 4, p. 599-615, 2014.

MILANO, Fernanda; PALMA, Alexandre; ASSIS, Monique. Saúde e trabalho dos professores de Educação Física que atuam com ciclismo indoor. Revista Digital EFDeportes, Buenos Aires, v. 12, n. 109, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchiori. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 7-18, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed., São Paulo: Hucitec, 2010.

MOREIRA, Hudson de Resende et al. Qualidade de vida no trabalho e perfil do estilo de vida individual de professores de Educação Física ao longo da carreira docente. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 900-912, 2010.

NASCIMENTO, Raquel Krapp et al. Job satisfaction among physical education teachers from the municipal network of São José-SC. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, e2740, 2016.

PALMA, Alexandre et al. Trabalho e saúde: o caso dos professores de Educação Física que atuam em academias de ginástica. Cadernos IPUB (UFRJ), Rio de Janeiro, v. 13, p. 11-30, 2007.

PALMA, Alexandre. E como segue a saúde dos professores de educação física? Corpus et Scientia, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p.1-15, 2014.

PEREIRA, Érico Felden; TEIXEIRA, Clarissa Stefani; SANTOS, Anderlei dos. Qualidade de vida: abordagens, conceitos e avaliação. Revista brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 241-250, 2012.

QUELHAS, Álvaro de Azevedo. Trabalhadores de Educação Física no segmento fitness: um estudo da precarização do trabalho no Rio de Janeiro. 2012. 250 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Universidade Estadual Paulista, Marília, 2012.

SANTOS, José Diogo Andrade dos et al. Qualidade de vida dos professores de academia de ginástica da cidade de Olinda-Pernambuco. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 24, n. 2, p. 225-231, 2013.

SEIDL, Eliane Maria Fleury; ZANNON, Célia Maria Lana da Costa. Qualidade de vida e saúde: aspectos conceituais e metodológicos. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2. p. 580-588, 2004.

SILVA; Alan Camargo et al. A visão de corpo na perspectiva de graduandos em Educação Física: fragmentada ou integrada? Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 109-126, 2009.

SILVA; Alan Camargo; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Possíveis relações entre corpo, saúde e o envelhecimento do professor de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 187-204, 2012.

SILVA; Alan Camargo; FERREIRA, Jaqueline. Profissionais de Educação Física atuantes na musculação: a dor corporal como performance laboral. Journal of Physical Education, Maringá, v. 28, n. 1, 2017.

SILVA, Junior Vagner Pereira da; NUNEZ, Paulo Ricardo Martins. Qualidade de vida, perfil demográfico e profissional de professores de Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 2, p. 1-11, 2009.

SILVA, Patrick Leonardo Nogueira da et al. Avaliação da qualidade de vida de idosos praticantes de atividade física de uma unidade básica de saúde de Minas Gerais. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 14, n. 2, p. 24-35, 2016.

TAVARES, Frederico de Mello Brandão. Apontamentos sobre o conceito de qualidade de vida: revisões, cruzamentos e possibilidades críticas. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, Ponta Grossa, v. 3, n. 2, p. 23-32, 2011.

THOMAS, Jerry; NELSON, Jack; SILVERMAN, Stephen. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed., Porto Alegre: Artmed, 2012.

TURATO, Egberto Ribeiro. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 5. ed., Petrópolis: Vozes, 2011

Published

2020-05-15

How to Cite

Rebello, D. P., Silva, A. C., & Lüdorf, S. M. A. (2020). Labor routine and quality of life meanings attributed by Physical Education professionals working in fitness centers. Kinesis, 38. https://doi.org/10.5902/2316546430206

Issue

Section

Original articles