Rethink body concept to achive homo sportivus

Authors

  • Wagner Wey Moreira Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Luiza Lana Gonçalves Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Michele Viviene Carbinatto Universidade de São Paulo - USP
  • Aline Dessupoio Chaves Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Suziane Peixoto Santos-Naves Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Natalia Papacidero Magrin Faculdade Calafiori
  • Regina Simões Universidade Federal do Triangulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546428566

Keywords:

Sport, Body, Corporeity, Games

Abstract

The aim of this study is to identify the meaning of body in the discourse of sports coaches who participated in the School Championship of Minas Gerais. Coaches (44) where interviewed and the answers were analyzed by Technical Design and Analysis of Meaning Units, who demonstrated prevalence of cartesian paradigm as regards the understanding of the human being. We need to restore basic questions to promote the encounter between human beings, society and nature. We must broaden concepts to change the way the student/athlete have been seen to realize the sporting context, ethics in the sport and experience of corporeity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Wey Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Docente do Departamento de Ciências do Esporte do

Instituto de Ciências da Saúde e do Programa de

Mestrado em Educação

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Luiza Lana Gonçalves, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Docente do Curso de Educação Física da Faculdade de Educação

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Michele Viviene Carbinatto, Universidade de São Paulo - USP

Docente do Departamento de Esporte da Escola de Educação Física  e Esporte e do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação Física e Esporte

Grupo de Estudos e Pesquisas em Ginástica da USP - GYMNUSP

 

Aline Dessupoio Chaves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Docente do Departamento de Ciências do Esporte do

Instituto de Ciências da Saúde

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Suziane Peixoto Santos-Naves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Docente do Departamento de Ciências do Esporte do

Instituto de Ciências da Saúde

Natalia Papacidero Magrin, Faculdade Calafiori

Docente do Curso de Educação Física

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Regina Simões, Universidade Federal do Triangulo Mineiro

Docente do Departamento de Ciências do Esporte do

Instituto de Ciências da Saúde e do Programa de

Mestrado em Educação

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

References

ARANTES, A.; MARTINS. F.; SARMENTO, P. Jogos escolares brasileiros: reconstrução histórica. Motricidade, v. 8, n. 52, p. 916-924, 2012.

ASSMANN, H. Paradigmas educacionais e corporeidade. Piracicaba: Unimep, 1995.

BARREIRA, C. R. A. A fenomenologia como ciência das dimensões existenciais da atividade física: uma abordagem e psicologia do esporte. XIV Encontro Nacional da ABRAPSO : Anais... 2007. Disponível em: http://www.abrapso.org.br/siteprincipal/anexos/AnaisXIVENA/conteudo/pdf/trab-completo_299.pdf

BENTO, J. O. Corpo e desporto: reflexões em torno desta relação. In: MOREIRA, W. W. Século XXI: a era do corpo ativo. Campinas: Papirus; 2006, p. 155-182.

______. Do Homo Sportivus: Relação entre natureza e cultura. In: MOREIRA, W. W.; SIMOES, R. (Orgs.). Educação Física e produção de conhecimento. Belém: Edufpa, 2009, p. 11-35.

CAGIGAL, J. M. Obras selectas, Volumes I, II e III. Comitê Olímpico Español e Asociación Española de Deportes para Todos: Cadiz, 1996.

CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Editora Cultrix, 1982.

_________ A teia da vida. São Paulo: Editora Cultrix, 2001.

FREIRE, J. B. Dimensões do corpo e da alma. In: DANTAS, E. H. M. Pensando o corpo e movimento. Rio de Janeiro: Shape, 2005. p. 131-146.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar e agir: corporeidade e educação. 5 ed. Campinas, SP: Papirus, 2001.

LE BRETON, D. Adeus ao corpo. In: NOVAES A. O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Cia das letras; 2003. p. 123-137.

MARINHO, I. P. História geral da Educação Física. São Paulo: Cia Brasil, 1980.

MAUSS, M. The techniques of thebody. Economy and Society, v. 2, n. 1, p. 70-88, 1973.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOREIRA, W.W. Educação Física escolar: uma abordagem fenomenológica. Campinas: Ed. Unicamp; 1995.

MOREIRA, W. W.; et al. Corporeidade aprendente: a complexidade do aprender a viver. In: MOREIRA, W. W. Século XXI: a era do corpo ativo. Campinas: Papirus, 2006, p. 137-154.

MOREIRA, W. W.; SIMÕES, R.; PORTO, E. Análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado. Revista Brasileira Ciência e Movimento, v. 13, n. 4, p. 107-114, 2005.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

NÓBREGA, T. P. Corporeidade e Educação Física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito. Natal: EDUFRN, 2000.

NOVAES, A. O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Cia das Letras, 2003.

PARLEBÁS, P. Contribution a un lexiquecommenté en sciense de l’actionmotrice. Paris: INSEP, 1981.

RÉGIS DE MORAIS, J. F. Consciência corporal e dimensionamento do futuro. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação física e esportes: perspectivas para o século XXI, 17 ed. Campinas: Papirus, 2011, p. 71-90.

REGULAMENTO Geral dos Jogos Escolares de Minas Gerais. Jogos escolares de Minas Gerais: regulamento geral 2014. Belo Horizonte: FEEMG, 2014.

SÉRGIO, M. Epistemologia da motricidade humana. Lisboa: Edições FMH; 1996.

SOARES, C. L. Educação Física: raízes européias e Brasil. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

STELTER, R.. The transformation of body experience into language. Journal of Phenomenological Psychology, v.31, n.1, p. 63-77, 2000.

TROVÃO DO ROSÁRIO, A. A motricidade humana e a Educação. In: SÉRGIO, M. et al. O sentido e a acção. Instituto Piaget, 1999, p. 31-60.

VENÂNCIO, S. Corporeidade e suas dimensões ontológicas In Anais do I Congresso Latino Americano e II Congresso Brasileiro de Educação Motora, Foz do Iguaçu, 09 a 13 de outubro de 1998.

Published

2018-08-29

How to Cite

Moreira, W. W., Gonçalves, L. L., Carbinatto, M. V., Chaves, A. D., Santos-Naves, S. P., Magrin, N. P., & Simões, R. (2018). Rethink body concept to achive homo sportivus. Kinesis, 36(2). https://doi.org/10.5902/2316546428566

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)