Teacher’s knowledge of physical education

Authors

  • Bruna Almada de Oliveira Licenciada em Educação Física pela ESEFID/UFRGS.
  • Denise Grosso da Fonseca Docente do Curso de Licenciatura em Educação Física da Escola de Educação Física Fisioterapia e Dança, ESEFID da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS.
  • Vicente Molina Neto Docente do Curso de Licenciatura em Educação Física da Escola de Educação Física Fisioterapia e Dança, ESEFID e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, PPGCMH da ESEFID/UFRGS.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546426030

Keywords:

Physical Education Teacher, Teacher knowledge, School of Soccer

Abstract

This study aims to understand the teacher’s knowledge of Physical Education in a School of Soccer. This is a qualitative study was carried out through observation, interviews and field diaries. The theoretical framework addresses the subject of teaching knowledge and vocational training. The discussion was organized in two categories of analysis: the necessary knowledge and the construction of the knowledge. The identification of common knowledge to Initiation and Training, suggests that this transversality reinforce the importance of unique training under discussion in the CNE.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, 1987. Conselho Federal de Educação: Resolução nº 03, de 16 de junho de 1987. Diário Oficial, Brasília. Disponível em:

http://www.ufpb.br/sods/consepe/resolu/1990/res0387-cfe.htm. Acesso em 26 de junho de 2015.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em 12 de julho de 2015.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002. Disponível em:

ttp://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf. Acesso

em 12 de julho de 2015.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 7, de 31 de março de 2004. Disponível em:

ttp://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0704edfisica.pdf. Acesso em 12 de julho de 2015.

FIGUEIREDO, Zenólia C. Campos. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 89-111, janeiro/abril

de 2004.

FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro Editora, 2007. 80 p. - (Série Pesquisa; v. 6)

GAUTHIER, Clermont. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí : Ed. Unijuí, 2013.

KOGUT, Maria Cristina; SILVA, Elisclaudia Oliveira da. Os saberes do professor de Educação Física. In: IX Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia.26 a 29 de outrubro de 2009 - PUCPR. p. 5697-5711

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: Um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, n° 74, Abril/2001.

POPE, Catherine; MAYS, Nicholas. Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SOUZA NETO, Samuel. A formação do profissional de Educação Física no Brasil: uma história sob a perspectiva da Legislação Federal do século XX. In: Revista Brasileira de

Ciências do Esporte. Campinas, 2004.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VIDAL, Iremeyre Rojas. A “Iniciação Esportiva” – A quem compete? Um estudo sobre a formação profissional no campo da Educação Física. 2006. 273 f. Dissertação (Mestrado)

- Instituto de Biociências, Programa de Pós Graduação em Ciências da Motricidade, UNESP, Rio Claro/SP, 2006.

Published

2017-12-13

How to Cite

Oliveira, B. A. de, Fonseca, D. G. da, & Molina Neto, V. (2017). Teacher’s knowledge of physical education. Kinesis, 35(3). https://doi.org/10.5902/2316546426030

Issue

Section

Original articles