Teacher’s knowledge of physical education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546426030Keywords:
Physical Education Teacher, Teacher knowledge, School of SoccerAbstract
This study aims to understand the teacher’s knowledge of Physical Education in a School of Soccer. This is a qualitative study was carried out through observation, interviews and field diaries. The theoretical framework addresses the subject of teaching knowledge and vocational training. The discussion was organized in two categories of analysis: the necessary knowledge and the construction of the knowledge. The identification of common knowledge to Initiation and Training, suggests that this transversality reinforce the importance of unique training under discussion in the CNE.Downloads
References
BRASIL, 1987. Conselho Federal de Educação: Resolução nº 03, de 16 de junho de 1987. Diário Oficial, Brasília. Disponível em:
http://www.ufpb.br/sods/consepe/resolu/1990/res0387-cfe.htm. Acesso em 26 de junho de 2015.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em 12 de julho de 2015.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002. Disponível em:
ttp://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf. Acesso
em 12 de julho de 2015.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 7, de 31 de março de 2004. Disponível em:
ttp://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0704edfisica.pdf. Acesso em 12 de julho de 2015.
FIGUEIREDO, Zenólia C. Campos. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 89-111, janeiro/abril
de 2004.
FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro Editora, 2007. 80 p. - (Série Pesquisa; v. 6)
GAUTHIER, Clermont. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí : Ed. Unijuí, 2013.
KOGUT, Maria Cristina; SILVA, Elisclaudia Oliveira da. Os saberes do professor de Educação Física. In: IX Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia.26 a 29 de outrubro de 2009 - PUCPR. p. 5697-5711
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: Um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, n° 74, Abril/2001.
POPE, Catherine; MAYS, Nicholas. Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SOUZA NETO, Samuel. A formação do profissional de Educação Física no Brasil: uma história sob a perspectiva da Legislação Federal do século XX. In: Revista Brasileira de
Ciências do Esporte. Campinas, 2004.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VIDAL, Iremeyre Rojas. A “Iniciação Esportiva” – A quem compete? Um estudo sobre a formação profissional no campo da Educação Física. 2006. 273 f. Dissertação (Mestrado)
- Instituto de Biociências, Programa de Pós Graduação em Ciências da Motricidade, UNESP, Rio Claro/SP, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.