Investigating instruments and evaluation criteria used by physical education teachers in the final years of elementary school

Authors

  • Derli Juliano Neuenfeldt Univates
  • Cátia Raquel Rataizki Univates

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546423006

Keywords:

Teachers, Scholar Physical Education and Evaluation Criteria, Final years of Elementary School

Abstract

This qualitative research aimed to identify, analyze and discuss the process of evaluation in scholar Physical Education from the instruments and criteria used by six Physical Education teachers of the final years of Elementary School, belonging to the municipal system education, from a city of Vale do Taquari/RS/Brazil. The most used evaluation is the formative. Regarding the instruments the use of theoretical test prevails. Concerning to the criteria stand out the participation, interest and use of appropriate clothing. Teachers criticize the lack of legitimacy of the conducted evaluation since Physical Education by itself can’t fail a student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Derli Juliano Neuenfeldt, Univates

Doutorando em ambiente e desenvolvimento

Coordenador do curso de educação física

References

AMARAL, Eliane Mahl; BORELLA, Douglas Roberto. O processo de avaliação em Educação Física no ensino fundamental, anos iniciais. Efdeportes: Buenos Aires, 2009. Disponível em: http://www.efdeportes.

com/efd136/avaliacao-em-educacao-fisica-no-ensino-fundamental.htm> Acesso em: 22 de Outubro de 2015.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF. 1998.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação física /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/

arquivos/pdf/livro07.pdf> Acesso em 20 de outubro de 2015.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei N. 10.793, de 01 de dezembro de 2003. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 2003. Disponível em: <http://www.planalto.

gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.793.htm> Acesso em: 30 de Outubro de 2015.

BRATIFISCHE, Sandra Aparecida. Avaliação em educação física: um desafio. Revista da Educação Física/UEM Maringá. V. 14, n. 2, p. 21-31. 2003.

CAMARGO, Wanessa Fedrigo. Avaliação da aprendizagem no ensino fundamental. 2010. 101 fls. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.

DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da educação física na escola. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, v. 16, p. 127-140, 2012. Disponível em: http://www.ceap.br/material/MAT11022014115352.pdf. Acesso

em: 02 de Abril de 2015.

HAYDT, Regina Celia Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. 6. ed. São Paulo: Ática, 1997.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Educação

& Realidade, 1991.

HÜBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In:. NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-62.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar. 8.ed. São Paulo: Cortez, 1998.

MORAES, Dirce Aparecida Folleto de. Prova: instrumento avaliativo a serviço da regulação do ensino e da aprendizagem. São Paulo. Est. Aval. Educ. v. 22, n. 49, p. 233-258, maio/ago. 2011.

MORAES, Roque. Mergulhos discursivos: análise textual qualitativa entendida como processo integrado de aprender, comunicar e interferir em discursos. In: GALIAZZI, Maria do Carmo; FREITAS, José Vicente. Metodologias emergentes de pesquisa em educação ambiental. Ijuí: Unijuí, 2007, p. 85-114.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victoria - org. (Org). Educação física e a organização curricular: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio. 2. ed. Londrina: Eduel, 2010.

ROMBALDI, Rosiane de Magalhães. A avaliação e sua importância In: CANFIELD, Marta de Salles. Isto é educação física. Santa Maria: JTC, 1996. p 33- 49.

WALKER, Daniel. Como Elaborar Trabalhos Escolares: eBooksBrasil. Juazeiro do Norte 1999. Disponível em: <http://www.ebooksbrasil.org/eLibris/trabalhosescolares.html> Acesso em: 12 de Novembro de 2015.

ZABALA, Antoni; ROSA, Ernani. Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Published

2017-07-21

How to Cite

Neuenfeldt, D. J., & Rataizki, C. R. (2017). Investigating instruments and evaluation criteria used by physical education teachers in the final years of elementary school. Kinesis, 35(2). https://doi.org/10.5902/2316546423006

Issue

Section

Original articles