Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117016413Keywords:
Sustainability, Education for Sustainability, education for sustainability in educationAbstract
This study aims to analyze how teachers of the undergraduate program in a HEI, their teaching role with the requirements of education for sustainability in education. The study is classified as aqualitative, exploratory, anchored in a semi structured script. We interviewed 13 teachers Administration Course, which have a BA in Business Administration, working in a private institution, among the 44 teachers who work in the course, covering all curriculum components. Among the 13 teachers, not all consider themselves prepared to work with the theme and most of them unaware of the education ministry's guidelines and regulations that deals with it. Based on the results, it is emphasized that the coursedevelops new perspective on the theme of sustainability, fostering the creation of the research group, hands-on activities related directly to education for sustainability in addition to their discussion on all subjects.Downloads
References
ALVES, N. B. (2013). A consciência ambiental dos jovens: uma pesquisa com estudantes de nível médio técnico e superior tecnológico. Dissertação 93 f. (dissertação de mestrado) UFRGS/RS, Porto Alegre.
AMBONI, N.; ANDRADE, R. O. B.; LIMA, A. J. e MULLER, I. F. (2010). Interdisciplinaridade e complexidade nos cursos de Administração. In: Anais do ENANPAD 34., 2010, Rio de janeiro. Anpad, 2010. 1 CD-ROM.
BARBIERI, J. C. (2012). Educação ambiental e gestão ambiental na formação de um administrador: uma visão do quadro regulatório. São Paulo: Ottoni.
BARBIERI, JOSÉ CARLOS; SILVA, DIRCEU DA. (2011). Desenvolvimento sustentável e educação ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. RAM, Revista de Administração Mackenzie, v. 12, n. 3, Edição Especial. São Paulo, SP. Maio/Jun.
BARTH, MATHIAS; RIECKMANN, MARCO. (2012). Developing teaching staff as a catalyst for change curriculum for education for sustainable development: a perspective of output.Journal off Cleaner Production. Vol. 26. P.28-36, May.
BEN-ELI, M. U. (2012). Sustentabilidade: os cinco princípios fundamentais. Disponível Em: <http://www.sustainabilitylabs.org/page/sustainability-five-core-principles> 2006. Acesso em: Nov.
BRUTON, K. (2006). Education for Sustainable Development: principles for curriculum development in business subject areas. Investigations in University Teaching and Learning vol. 3, n.2, summer.
CARTER, CRAIG. R.; ROGERS, DALE. S. (2008). A framework of sustainable supply chain management: moving toward new theory. Journal International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. Vol. 38 No. 5, pp. 360-387.
CARVALHO, ISABEL CRISTINA DE MOURA E FARIAS, CARMEN ROSELAINE DE OLIVEIRA. (2011). Um balanço da produção científica em educação ambiental de 2001 a 2009 (ANPEd, ANPPAS e EPEA).Revista Brasileira de Educação, vol.16, n.46, pp. 119-134,.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - CNE. (2012)A educação ambiental. 1999. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm> Acesso em: Jan.
CONSTITUIÇÃO FEDERAL BRASILEIRA CFB. (2012). Constituição Federal da República do Brasil de 1988. Disponível em: www.amperj.org.br/store/legislacao/constituicao/crfb.pdf Acesso em: 18 de Dez.
ELKINGTON, JOHN. (2012). Sustentabilidade, canibais com garfo e faca. São Paulo: M. Books do Brasil Ltda.
ENGELMAN, RAQUEL; FRACASSO, EDI MADALENA; TOMETICH, PATRICIA. (2012). Gestão ambiental em universidades brasileiras Environmental management in brazilianuniversities. In: XIV ENGEMA. Anais. São Paulo.
FAZENDA, A. C. I. (2009). Formação de professores: dimensão interdisciplinar. Revista Brasileira de For-mação de Professores, v. 1, n. 1, p. 103-109,.
FREIRE, ANA MARIA. (2007). Educação para a Sustentabilidade: Implicações para o Currículo Escolar e para a Formação de Professores. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 2, n. 1 – p. 141-154.
HAIR, J. JR. et al. (2005). Fundamentos de Métodos de pesquisa em administração.Porto Alegre: Bookman.
HARGREAVES, A. (2004). O ensino na sociedade do conhecimento: educação na era da insegurança. Porto Alegre: Artmed.
HUANG, JIAN; MASSEN VAN DEN BRINK, HENRIËTTE; GROOT, WIM. (2012). Does education promote social capital? Evidence from IV analysis and nonparametric-bound analysis.Empirical Economics 42.3, 1011 – 1034.
MILANI, CARLOS. (2003). Teorias do Capital Social e Desenvolvimento Local: lições a partir da experiência de Pintadas (Bahia, Brasil). IV Conferência Regional ISTR-LAC, 8-10 outubro, San José, Costa Rica.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO - MEC. (2012). Sistema de acompanhamento de processos das instituições de ensino superior – SAPIEnS/ Plano de Desenvolvimento Institucional/Diretrizes para elaboração. Disponível em <http://www2.mec.gov.br/sapiens/pdi.htm> Acesso em: Maio.
NOBRE, FARLEY SIMON; MENEZES, GLAUCO GOMES; FREGA, JOSÉ ROBERTO. (2012). The social constructionist perspective for management education in sustainable business.Journal The Academy of Business in Society. p.01-05, Abr.
RICHARDSON, ROBERTO, J. et al. (1999). Pesquisa Social: métodos e técnicas. 2.ed. São Paulo: Atlas.
SEVERO, L. S.; DELGADO, N. A.; PEDROZO, E. Á. (2006). A emergência de “inovações sustentáveis”: questão de opção e percepção: In: SIMPÓSIO DE ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO,
LOGÍS-TICA E OPERAÇÕES INTERNACIONAIS, 9., São Paulo. Anais... São Paulo: FGV-Eaesp, Produção) – UFSC, Faculdade de Engenharia.
SHRIVASTAVA, PAUL. (2010). Pedagogy of Passion for Sustainability.Journal Academy of Management Learning &Education.Vol.9, No. 3, 443–455.
TAPSCOTT, DON. (2010). A hora da geração digital. Rio de Janeiro: Agir Negócios.
TAUCHEN, JOEL. (2007). Um modelo de gestão ambiental para implantação em instituições de ensino superior. Passo Fundo. 149p. Dissertação (Dissertação de Mestrado em Engenharia) - UPF, Faculdade De Engenharia e Arquitetura.
TERMIGNONI, L. D. F. (2012). Framework de sustentabilidade para instituições de ensino superior comunitárias. Dissertação 215 f. (Dissertação de Mestrado) PUC/RS. Porto Alegre.
UNESCO. (1997). Educación para un futuro sostenible: una visióntransdisciplinaria para una acción concertada. Paris: Unesco, EPD - 97/ Conf. 401/ CLD. I.
VIEIRA, M. M. F. (2005). Por uma boa pesquisa (qualitativa) em Administração. In: VIEIRA, M. M. F.;ZOUAIN, D. M. (Orgs). Pesquisa Qualitativa em Administração. Rio de Janeiro: FGV.
WCED - Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. (2012). Nosso Futuro Comum, 1987. Disponível em <http://www.un-documents.net/wced-ocf.htm>.Acesso em: Novembro.
ZITZKE,. (2002). Educação ambiental e eco desenvolvimento. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 9, p.175-188, jul.-dez. 2002. Porto Alegre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION