Instagram as a tool for disseminating sustainable practices: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117063440Keywords:
Social media, Sustainable development, Environmental education, Information technologyAbstract
The social isolation promoted by COVID-19 impacts the routine and habits of families with a reflection on the characteristics and generation of solid waste and consumption of natural resources. This situation has been identified as an opportunity for educational institutions to promote awareness actions with their internal and external community as a contribution to reduce such effects. In order to disseminate sustainable practices related to the daily life of the pandemic and to evaluate responses, the group of teachers and students developed activities which contributed to minimize the effects of the pandemic. The ease and speed of social media was used as a tool for actions. The methodological steps were: survey of the existing contents in the official networks of the Federal Institute of Espírito Santo related to the topic of interest, the definition of the InstagramTM social network, profile creation for the Ifes Biotechnology and Sustainability Laboratory (Labiotecs), increase of followers, creation and dissemination of content and publications analysis. The work is based on the Deming Cycle methodology in order to optimize its planning and execution. Among the results, 179 followers on the profile were reached, 10 posts were shared in the feed, 4 questionnaires and 5 polls applied until 06/17/2020. The effectiveness of the work was shown through the reach of publications and public acceptance. Also, the Deming cycle proved to be adequate and capable of being replicated.
Downloads
References
ALMEIDA, C. F.; FERREIRA, M. J. S.; FONSECA, M. M. P. Logística de serviço: utilização de mídias digitais como estratégia para fidelização da marca. Amazon Live Journal, 2019; 1 (2); p. 1-12.
BARRETO, M. L.; BARROS, A. J. D.; CARVALHO, M. S.; CODEÇO, C. T.; HALLAL, P. R. C; MEDRONHO, R. A.; STRUCHINER, C. J.; VICTORA, C. G.; WERNECK, G. L. O que é urgente e necessário para subsidiar as políticas de enfrentamento da pandemia de COVID-19 no Brasil?. Revista Brasileira de Epidemiologia, 2020; 23.
BRASIL. Lei nº 9.9795, de 27 de abril de 1999. Estabelece a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 27 abr. 1999.
CAMPOS, V. F. Controle da Qualidade Total (no estilo japonês). Bloch, 1992.
CARITÁ, E. C.; PADOVAN, V. T.; SANCHES, L. M. P. Uso de redes sociais no processo ensino-aprendizagem: avaliação de suas características. Anais do 17o Congresso Internacional ABED de Educação a Distância: São Paulo, 2011.
CHAN, A. K. M; NICKSON, C. P.; RUDOLPH, J. W.; LEE, A.; JOYNT, G. M. Social media for rapid knowledge dissemination: early experience from the COVID-19 pandemic. Anaesthesia, 2020.
We are social and hootsuite: global overview, 2017. [cited by 2020 mai 20]. Available from: https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-globaloverview.
GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 2006; 14 (50): p. 27-38.
KAMPF, G.; TODT, D.; PFAENDER, S.; STEINMANN, E. Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents. Journal of Hospital Infection. 2020; 104: 246- 251.
MACEDO, M. A. A. P. T; CAMPOS, M. C. P. Educação Ambiental e Resíduos Sólidos Urbanos: Caminho para um Futuro Sustentável. EDUSER: revista de educação, 2015;7(2).
MAUCH, A. G. D; COSTA, J. E. M.; SILVA, K. M.; ANDRADE, L. B. S. O.; ALMEIDA, L. L.; ARAUJO, S. L.; SOUZA, S. P. D. E.; NUNES, T. A. R.; SOUZA, V. R. A utilização das redes sociais digitais no cuidado psicossocial infantojuvenil, diante da pandemia por Covid-19. Healh Residencies Journal. 2020; 1 (2).
OLIVEIRA, F. R.; SANTOS, R. F.; FRANÇA, S. L. B.; RANGEL, L. A. D. Strategies and Challenges for the Circular Economy: a Case Study in Portugal and a Panorama for Brazil. Brazilian Archives of Biology and Technology, 2020; 63.
PARRA, J. H.; SALTON, K. Z.; DAL BOSCO, T. C.; GALO, A.S.; SUDO, C. H. Mídias sociais como estratégias de educação ambiental para a promoção da coleta seletiva. Anais Do Congresso Sul-Americano de Resíduos Sólidos e Sustentabilidade, 2019; 2.
PIMENTEL, A. S. O; LE BOUDEC, R. M.; LEAL, A. B. metodologia de ensino sob a ótica da qualidade total empregando o ciclo PDCA. Anais do XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, COBENGE, 2007
PUGLIESI, E.; SANTIAGO, C. D.; LEITE, W. C. A. Gestão de resíduos sólidos e a pandemia COVID-19: (des)preparo para enfrentamento da crise. In: Valencio N, de Oliveira CM, editors. COVID-19: crises entremeadas no contexto de pandemia (antecedentes, cenários e recomendações). São Carlos: UFSCar; 2020. p. 135 – 150.
Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento – PNUD. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, 2015 [cited by 2020 mar 09]. Available from: https://nacoesunidas.org/.
SILVA, C. M. R; FILHO, J. A. C.; FREIRE, R. S. Instagram e educação: a aprendizagem significativa de língua estrangeira em contextos não-formais de ensino. Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação, WCBIE, 2018.
SOUSA JÚNIOR, J.H.; RAASCH, M.; SOARES, J. C; RIBEIRO, L. V. H. A. S. Da desinformação ao caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção: Salvador, 2020;13, (2): p. 331-346.
TOZONI-REIS, M. F. C. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná: Curitiba, 2006; (27): p. 93-110.
VAN DOREMALEN, N.; BUSHMAKER, T.; MORRIS, D.H.; HOLBROOK, M. G.; GAMBLE, A.; WILLIAMSON, B. N.; TAMIN, A.; HARCOURT, J. L.; THORNBURG, N. J.; GERBER, S. I., LLOYD-SMITH, J. O. Aerosol and surface stability of SARS-CoV-2 as compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med. 2020; 382(16), p. 1564–1567.
WERHMULLER, C. M.; SILVEIRA, I. F. Redes Sociais como ferramentas de apoio à Educação. Anais do Seminário Hispano Brasileiro. São Paulo, 2012; 3: p. 594-605.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Water, sanitation, hygiene and waste management for the COVID-19 virus, 2020. Genebra: World Health Organization. [cited by 2020 mar 3]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331499/WHO-2019-nCoV-IPC_WASH-2020.2-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Considerations for quarantine of individuals in the context of containment for coronavirus disease (COVID-19), 2020. Geneva: World Health Organization. [cited by 2020 mar 19]. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/considerations-for-quarantine-of-individuals-in-the-context-of-containment-for-coronavirus-disease-(covid-19).
Published
Versions
- 2022-07-28 (3)
- 2022-07-25 (2)
- 2021-03-22 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION