Instagram as a tool for disseminating sustainable practices: an experience report

Yasmin Coelho de Freitas, Francisco de Assis Ferreira, Carlos Eduardo Batista Groner, Igor Tristão Azevedo, Jacqueline Rogéria Bringhenti, Adriana Marcia Nicolau Korres

Abstract


 

The social isolation promoted by COVID-19 impacts the routine and habits of families with a reflection on the characteristics and generation of solid waste and consumption of natural resources. This situation has been identified as an opportunity for educational institutions to promote awareness actions with their internal and external community as a contribution to reduce such effects. In order to disseminate sustainable practices related to the daily life of the pandemic and to evaluate responses, the group of teachers and students developed activities which contributed to minimize the effects of the pandemic. The ease and speed of social media was used as a tool for actions. The methodological steps were: survey of the existing contents in the official networks of the Federal Institute of Espírito Santo related to the topic of interest, the definition of the InstagramTM social network, profile creation for the Ifes Biotechnology and Sustainability Laboratory (Labiotecs), increase of followers, creation and dissemination of content and publications analysis. The work is based on the Deming Cycle methodology in order to optimize its planning and execution. Among the results, 179 followers on the profile were reached, 10 posts were shared in the feed, 4 questionnaires and 5 polls applied until 06/17/2020. The effectiveness of the work was shown through the reach of publications and public acceptance. Also, the Deming cycle proved to be adequate and capable of being replicated.



Keywords


Social media; Sustainable development; Environmental education; Information technology

Full Text:

HTML PDF

References


Almeida CF, Ferreira MJS, Fonseca MMP. Logística de serviço: utilização de mídias digitais como estratégia para fidelização da marca. Amazon Live Journal, 2019; 1 (2); p. 1-12.

Barreto ML, Barros AJD, Carvalho MS, Codeço CT, Hallal PRC, Medronho RA, Struchiner CJ, Victora CG, Werneck GL. O que é urgente e necessário para subsidiar as políticas de enfrentamento da pandemia de COVID-19 no Brasil?. Revista Brasileira de Epidemiologia, 2020; 23.

Brasil.Lei nº 9.9795, de 27 de abril de 1999. Estabelece a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 27 abr. 1999.

Campos VF. Controle da Qualidade Total (no estilo japonês). Bloch, 1992.

Caritá EC, Padovan VT, Sanches LMP. Uso de redes sociais no processo ensino-aprendizagem:avaliação de suas características. Anais do 17o Congresso Internacional ABED de Educação a Distância: São Paulo, 2011.

Chan AKM, Nickson CP, Rudolph JW, Lee A, Joynt GM. Social media for rapid knowledge dissemination: early experience from the COVID-19 pandemic. Anaesthesia, 2020.

We are social and hootsuite: global overview, 2017. [cited by 2020 mai 20]. Available from: https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-globaloverview.

Gohn MG. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 2006; 14 (50): p. 27-38.

Kampf G, Todt D, Pfaender S, Steinmann E. Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents. Journal of Hospital Infection. 2020; 104: 246- 251.

Macedo MAAPT, Campos MCP. Educação Ambiental e Resíduos Sólidos Urbanos: Caminho para um Futuro Sustentável. EDUSER: revista de educação, 2015;7(2).

Mauch AGD, Costa, JEM, Silva KM, Andrade LBSO, Almeida LL, Araujo SL, Souza SPDE, Nunes TAR, Souza VR. A utilização das redes sociais digitais no cuidado psicossocial infantojuvenil, diante da pandemia por Covid-19. Healh Residencies Journal. 2020; 1 (2).

Oliveira FR, Santos RF, França SLB, Rangel LAD. Strategies and Challenges for the Circular Economy: a Case Study in Portugal and a Panorama for Brazil. Brazilian Archives of Biology and Technology, 2020; 63.

Parra JH, Salton KZ, Dal Bosco TC, Galo AS, Sudo CH. Mídias sociais como estratégias de educação ambiental para a promoção da coleta seletiva. Anais Do Congresso Sul-Americano de Resíduos Sólidos e Sustentabilidade, 2019; 2.

Pimentel ASO, Le Boudec RM, Leal A.B. metodologia de ensino sob a ótica da qualidade total empregando o ciclo PDCA. Anais do XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, COBENGE, 2007

Pugliesi E, Santiago CD, Leite WCA. Gestão de resíduos sólidos e a pandemia COVID-19: (des)preparo para enfrentamento da crise. In: Valencio N, de Oliveira CM, editors. COVID-19: crises entremeadas no contexto de pandemia (antecedentes, cenários e recomendações). São Carlos: UFSCar; 2020. p. 135 – 150.

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento – PNUD. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, 2015 [cited by 2020 mar 09]. Available from: https://nacoesunidas.org/.

Silva CMR, Filho JAC, Freire RS. Instagram e educação: a aprendizagem significativa de língua estrangeira em contextos não-formais de ensino. Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação, WCBIE, 2018.

Sousa Júnior JH, Raasch M, Soares JC, Ribeiro LVH AS. Da desinformação ao caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção: Salvador, 2020;13, (2): p. 331-346.

Tozoni-reis MFC. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná: Curitiba, 2006;(27): p. 93-110.

Van Doremalen N, Bushmaker T, Morris DH, Holbrook MG, Gamble A, Williamson BN, Tamin A, Harcourt JL, Thornburg NJ, Gerber SI, Lloyd-Smith JO. Aerosol and surface stability of SARS-CoV-2 as compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med. 2020; 382(16), p. 1564–1567.

Werhmuller CM, Silveira IF. Redes Sociais como ferramentas de apoio à Educação. Anais do Seminário Hispano Brasileiro. São Paulo, 2012; 3: p. 594-605.

World Health Organization. Water, sanitation, hygiene and waste management for the COVID-19 virus, 2020. Genebra: World Health Organization. [cited by 2020 mar 3]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331499/WHO-2019-nCoV-IPC_WASH-2020.2-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

World Health Organization. Considerations for quarantine of individuals in the context of containment for coronavirus disease (COVID-19), 2020. Geneva: World Health Organization. [cited by 2020 mar 19]. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/considerations-for-quarantine-of-individuals-in-the-context-of-containment-for-coronavirus-disease-(covid-19).




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117063440

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: