Methodological solution of reading the geographical landscape for the Elementary Education II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499437653

Keywords:

Landscape, Geography Teaching, Elementary Education II

Abstract

In this paper, presents some of the results obtained through the development and implementation of a methodological solution of reading and analysis of the geographical landscape for the Elementary Education II. With intent to enabling the student for the ownership/development and the conscious use of scientific concept of landscape, this research was based on the collaborative approach, therefore, two elementary teachers of the Regional Education Center of Maringá-PR, were invited to contribute during all stages of development of the methodological proposal, as well as the implementation and analysis of the results. Through this proposal we want to contribute to the teaching-learning of geographic content and that through these, the student becomes increasingly critical and engaged in society which is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milaine Aparecida Pichiteli, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana - USP

Claudivan Sanches Lopes, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR

Professor Associado na Universidade Estadual de Maringá

References

ADAS, M.; ADAS, S. Expedições Geográficas – 7º ano. São Paulo: Moderna, 2° edição, 2015.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Petrópolis, Vozes, 2002.

BESSE, J. M. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro. EdUERJ, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: história e geografia. Primeiro e segundos ciclos. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997, 166p.

BUSQUETS, J. La importància de l’educació en paisatge. In: NOGUÉ, J. et al. (Orgs) Paisatge i educació. Observatori del Paisatge de Catalunya. Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, p.69-88, 2011.

CALLAI, H. C. Do ensinar Geografia ao produzir o pensamento geográfico. In: REGO, N. et al. (Org.). Um Pouco do Mundo Cabe nas Mãos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003, p. 57-74.

CAMILLONI, A. R. W. Didáctica General y Didácticas Específicas. In: CAMILLONI, A. R. W. (Org.). El Saber Didáctico. 1. ed. Buenos Aires: Paidós, 2016. p.23-39.

CASTIGLIONE, B. L’éducation au paysage à l’école. In: Facettes du paysage: réflexions et propositions pour la mise en oeuvre de la Convention européenne du paysage. Conseil de l’Europe. 2012, p. 223-269.

CAVALCANTI, L. S. Cotidiano, Mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de Geografia. Caderno Cedes, Campinas, v.25, n. 66, p. 185-207, 2005.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Editora Vozes, 2008, 144p.

DESGAGNÉ, S. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4443. Acesso em: 25 de julho de 2017

GARCIA DE LA VEGA, A. La narración del paisaje y su relación com la aquisición de los conceptos geográficos. In: CASTROGIOVANNI, A.C, et al. (Orgs). Movimentos para ensinar Geografia - oscilações. Porto Alegre: Editora Letral I, 2016, p. 17-30.

GOMES, P. C. C. O Lugar do olhar: elementos para uma Geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013, 319p.

LIBÂNEO, J. C. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-387, 2016

LIBÂNEO, J. C. Antitomias na formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In: MARIN, A.J.; PIMENTA, S. G. Didática: teoria e pesquisa. 1º ed. Araraquara: Junqueira&Marin, p. 39- 65, 2015

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013, 287p.

LOPES, C.S; PONTUSCHKA, N.N. O conhecimento pedagógico do conteúdo na prática profissional de professores de Geografia. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 76 - 92, 2015.

ROUX, A. Enseigner le paysage? Ecole élémentaire, collège, lycée. Caen-FR: Centre Régional de Documentation Pédagogique, 2001. 106p.

SACRAMENTO, A. C. R. Didática e Educação geográfica: algumas notas. Unipluriversidad, Medellín. v. 10, n.3, p. 1-9, 2010. Disponível em:

https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/9581/8821. Acesso em: 7 jun. 2017

SACRAMENTO, A. C. R. A consciência e a mediação: um estudo sobre as didáticas contemporâneas dos professores de Geografia da rede pública de São Paulo e do Rio de Janeiro. 2012, 325p. Tese (Doutorado em Geografia) Programa de Pós-Graduação em Geografia Física, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SALGUEIRO, T. B. Paisagem e Geografia. Finisterra, Lisboa, v.36, n.72, p.37-53, 2001.

SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo, v.4, n.2, p.196-229, 2014.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993. 135p.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 496p.

Published

2019-12-31

How to Cite

Pichiteli, M. A., & Lopes, C. S. (2019). Methodological solution of reading the geographical landscape for the Elementary Education II. Geografia Ensino & Pesquisa, 23, e40. https://doi.org/10.5902/2236499437653