The relevance of the stage supervised in the context of the training of licenses in Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499424840

Keywords:

Estágio supervisionado, Formação docente, Escolarização

Abstract

The present article starts with a theoretical reflection on the schooling process, to later discuss aspects related to the supervised internship in the training of graduates in Geography, understood as a crucial moment of approach of the graduating class with the multiplicity of the classroom. The reflection is based on bibliographic references, but also on personal experiences in the context of guidelines and supervisions of Supervised Internships in the years 2015 and 2016, within the scope of the State University of the West of Paraná (UNIOESTE), Campus Marechal Cândido Rondon. This paper presents notes and debates on the main issues that involve the trainee practice with the students in the internship experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana Caroline Künast Polon, Secretaria Municipal de Educação de Chapecó

Professora da Secretaria Municipal de Educação de Chapecó, SC. Mestre em Geografia (UNIOESTE/M.C.R.); Pós-Graduada em Neuropedagogia (ALFA/Toledo); Licenciada em Geografia (UNIOESTE/M.C.R.). Integrante do Grupo de pesquisa “ENGEO – Ensino e práticas de Geografia” e do Grupo de pesquisa “Cultura, Fronteira e Desenvolvimento Regional”.

References

ABREU, Silvana de. Formação do Professor de Geografia: construindo conhecimento, consolidando práticas. Aspectos da relação ensino-aprendizagem. In: ANDRES, Juliano; FRANCISCHETT, Mafalda Nesi; AGUIAR, Waldiney Gomes de (Orgs). Ensino de Geografia: abordagens sobre representações geocartográficas e formação do professor. Cascavel: EDUNIOESTE, 2012. p. 11-48.

CONSELHO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Regulamento do Estágio Supervisionado do curso de Geografia, do campus de Marechal Cândido Rondon. Resolução Nº 322/2011-CEPE, de 15 de dezembro de 2011. Disponível em: http://www.unioeste.br/servicos/arqvirtual/arquivos/3222011-CEPE.pdf. Acesso em 02 Set. 2016.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, Vol. 3, N. 3 e 4, p.5-24, 2005/2006. Disponível em: http://www.cead.ufla.br/portal/wp-content/uploads/2013/10/Arquivo_referente_ao_Anexo_V_do_Edital_CEAD_06_2013.pdf. Acesso em 15 Ago. 2016.

VLACH, Vânia Rubia Farias. Ensino de Geografia no início do século XXI: desafios e perspectivas. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal9/Teoriaymetodo/Teoricos/04.pdf. Acesso em 15 Ago. 2016.

Published

2018-08-14

How to Cite

Polon, L. C. K. (2018). The relevance of the stage supervised in the context of the training of licenses in Geography. Geografia Ensino & Pesquisa, 22, e6. https://doi.org/10.5902/2236499424840