Cooperation and solidarity as strategic axes in the formation of young people from the countryside: the experience of the Escola Família Agrícola da Região Sul (EFASUL)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318179671113

Keywords:

Countryside education, EFASUL, Formative processes, Pedagogy of alternation

Abstract

This article aims to understand the role of cooperation and solidarity in the training process developed by the Escola Família Agrícola da Região Sul (EFASUL), with young people from the countryside of the Zona Sul Territory of Rio Grande do Sul (RS). The methodology used is qualitative, with characteristics of a case study and the techniques used were: bibliographic research, documental research and participant observation. EFASUL is a community school, guided by the principles of Agroecology, Countryside Education and the Pedagogy of Alternation. The themes of cooperation and solidarity are pervasive throughout EFASUL's pedagogical activities, covering different moments, such as: practices developed in the experimental agricultural area, joint efforts carried out on partner properties, collectives of work for the maintenance and cleaning of environments, the collective construction of agreements, the coexistence of the students during the period they are housed at the school, the holding of circles and assemblies for decision-making, the development of component curriculum “Solidarity Economy and Agricultural Cooperation” and encouragement to students to carry out their professional internships in collective work spaces. In conclusion, cooperation and solidarity serve as strategic axes for a truly differentiated training process, that enable the construction of alternatives for the permanence of young people in the countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Rosane da Silva Mota, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda em Ciência Política, Licenciada em Ciências Sociais, Especialista em Cooperativismo, Mestra em Ciência Política.

Jéssica Moara da Cunha Tessmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Cursando Especialização em Gestão Escolar, Graduada em Geografia, Especialista em Arte, Especialista e Mestra em Educação.

Fernanda Doring Krumreich, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Ciência e Tecnologia de Alimentos, Graduada em Química de Alimentos, Especialista em Ciências e Tecnologias na Educação, Mestra em Ciência e Tecnologia de Alimentos.

Alberto Bracagioli Neto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Desenvolvimento Rural, Graduado em Agronomia, Mestre em Sociologia Rural.

References

ABREU, L. S. de; BELLON, S.; TORRES, T. Z. A contribuição das ciências e do movimento social para a agroecologia no Brasil. Com Ciência – Revista Eletrônica de Jornalismo Científico, 2016.

CALDART, R. Educação do Campo. In: CARDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO P.; FRIGOTTO G. (org). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 259-267, 2012.

CALDART, R. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n.1, p. 35-64, 2009.

CALDART, R. S. Por uma Educação do Campo: Traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, E. J.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. (org). Por uma educação do Campo. São Paulo: ANCA - Associação Nacional de Cooperação Agrícola, 2002.

CRUZ, A. C. M. da. A diferença da igualdade: a dinâmica da Economia Solidária em quatro cidades do Mercosul. 2006. 325 p. Tese (Doutorado em Economia), Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2006.

FUNDAÇÃO CULTURAL PALMARES. Comunidades Certificadas. Disponível em: http://www.palmares.gov.br/?page_id=3755. Acesso em: 16 jun. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HOLYOAKE, G. J. Os 28 Tecelões de Rochdale: História dos probos pioneiros de Rochdale. TABORDA, Archimedes (tradução). Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1933.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Agropecuário 2006. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/. Acesso em: 16 jun. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Agropecuário 2017. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br. Acesso em: 16 jun. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Disponível em: http://www.censo2010.ibge.gov.br. Acesso em: 16 jun. 2021.

IFSUL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Agroecologia. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, 2016. Disponível em: http://intranet.ifsul.edu.br/catalogo/curso/206. Acesso em: 18 jun. 2021.

INCRA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Painel dos Assentamentos. Disponível em: http://painel.incra.gov.br/sistemas/index.php Acesso em: 16 jun. 2021.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos da metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MACHADO, C. J. B.; MOTA, C. R. da S.; PETER, D. S. Educação do Campo e Agroecologia como suporte à construção da autonomia e emancipação de jovens rurais: o caso da Escola Família Agrícola da Região Sul. In: BARCELLOS, S. B. (org). Juventude rural e conflitos socioambientais no Brasil: existências e resistências. 1 ed. Curitiba: Appris, p. 177-208, 2021.

MACHADO, C. J. B.; AMARAL, G. L. do.; MOTA, C. R. da S. Práticas de mutirão como processo formativo na Escola Família Agrícola da Região Sul. In: BENÍSIO, J. D.; COSTA, T. P. da. (org.). Anais da I Conferência Nacional da Pedagogia da Alternância do Brasil (CONPAB) & I Colóquio Internacional Interdisciplinar da Pedagogia da Alternância & IV Seminário Internacional da Pedagogia da Alternância no Brasil. Salvador, Bahia, Brasil: União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil. UNEFAB, 2019. Disponível em: https://conpab.com.br/anais/. Acesso: 27 jun. 2021.

MOREIRA, R. M.; CARMO, M. S. do. Agroecologia na construção do desenvolvimento rural sustentável. Revista Agricultura. São Paulo, São Paulo, v. 51, n. 2, p. 37-56, jul./dez., 2004.

NOSELLA, P. Educação no campo: origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012, 288p.

PETER, D. S. Escola Família Agrícola da Região Sul: educação ambiental na transformação da realidade socioambiental do campo. 2018. 154p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Tecnologia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense.

RECH, C. M. Entre mediações e (re) configurações: a trajetória do Fórum de Agricultura Familiar. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, 17(1), p. 274-293, jun. 2015.

ROSA, E. P. Políticas Públicas de Economia Solidária no Rio Grande do Sul. 2013. 148p. Dissertação (Mestrado em Sociologia), Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

SCHMIDT, W. Educação do Campo, Agroecologia e Campesinato: três ângulos, três lados, mas não um triângulo. Florianópolis (SC): NEA EduCampo/UFSC, 2018.

SIES. Sistema de Informações em Economia Solidária. Atlas Digital da Economia Solidária. Disponível em: http://sies.ecosol.org.br/atlas. Acesso em: 16 jun. 2021.

SINGER, P. Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.

Published

2023-10-20

How to Cite

Mota, C. R. da S., Tessmann, J. M. da C., Krumreich, F. D., & Bracagioli Neto, A. (2023). Cooperation and solidarity as strategic axes in the formation of young people from the countryside: the experience of the Escola Família Agrícola da Região Sul (EFASUL). Extensão Rural, 30, e71113. https://doi.org/10.5902/2318179671113

Issue

Section

Sociologia e Antropologia Rural