Practices and challenges in the popular TF Livre course in Belém (PA): report of extension experience in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115187555

Keywords:

Extension, Popular education, Extension project

Abstract

The article reports aspects of the experience of the Curso Popular TF Livre extension project: horizon of interdisciplinary knowledge on the outskirts of Belém linked to the Integrated Degree course at the Federal University of Pará (UFPA), with the aim of reflecting how the contributions of extension practice impact in the academic training of students of the aforementioned Degree. The extension project aimed to insert itself into the daily life of the TF Livre course, which operates in the Terra Firme neighborhood in Belém guided by the popular education matrix and aims to ensure the entry of residents into public higher education institutions. We assess that the TF Livre Popular Course is characterized as a social movement by guiding and mobilizing its students and other residents in favor of social struggles. We argue that extension practice is essential for full academic training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edivania Santos Alves, Universidade Federal do Pará

Graduated in Bachelor's and Bachelor's degrees in History, Master's degree in History and PhD in Social Sciences, concentration area Sociology, from the Federal University of Pará. Currently a member of the teaching staff at the Federal University of Pará.

Marcos Paulo Santos Monteiro, Universidade Federal do Pará

Graduated in Integrated Degree in Science, Mathematics and Language Education at the Federal University of Pará. Researcher in the area of ​​history in mathematics teaching, mathematics education and interdisciplinarity in teacher training.

References

BRASIL. Resolução n. 7, de 18 de dezembro de 2018. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei no 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: Resoluções CNE/CES 2018 - Ministério da Educação (mec.gov.br) Acesso em 16 Fev. 2024.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: Teoria e prática em educação popular. 4. ed. - Petropólis, RJ: Vozes, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Ana Maria de Araújo Freire (org). 7 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 84 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GOHN, M. da G. Movimentos sociais e redes de mobilizações civis no Brasil Contemporâneo. Petropólis, RJ: Vozes, 2010.

JARA, O. A educação popular latino-americana: história e fundamentos éticos, políticos e pedagógicos. São Paulo: Ação Educativa; CEAAL; ENFOC, 2020.

MALCHER J. J. do E. S. L. Curso Popular TF Livre: uma experiência de Educação Popular no bairro-território da Terra Firme, Belém-PA. 2022. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Pará, Belém, 2022. Disponível em: Dissertações 16º Turma dos Mestrandos – PPGED (uepa.br) Acesso em Fev. 2024.

SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI. Para uma reforma democrática e emancipatória da universidade.- 2. Ed. – São Paulo: Cortez, 2005 (Coleção Questões da nossa época, v. 120)

THIOLLENT, M.; COLETTE, M. M. Pesquisa-ação, universidade e sociedade. Revista Mbote, Salvador, Bahia, v. 1, n.1, p.042-066. jan./jun., 2020. Disponível em:https://doi.org/10.47551/mbote.v1i1.9382. Acesso em 16 Fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.47551/mbote.v1i1.9382

Published

2025-05-20

How to Cite

Alves, E. S., & Monteiro, M. P. S. (2025). Practices and challenges in the popular TF Livre course in Belém (PA): report of extension experience in the Amazon. Experiência. Revista Científica De Extensão, 11, e87555. https://doi.org/10.5902/2447115187555

Issue

Section

Experience Reports

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.