Leisure of Charity
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115189656Keywords:
Creative leisure, Crafts, Mental healthAbstract
We live in a world where changes are happening at an ever increasing rate, the days seem to have fewer hours, we have many activities and all of them are urgent. These and other reasons do not allow us to stop and think about how we are becoming increasingly individualistic, more isolated, and unable to give or receive attention from those around us. In light of this scenario, the Otium Caritatis outreach project promotes creative leisure time for university students and staff through teaching and learning craft techniques, in order to improve participants' ability to think, come up with ideas, establish strategies, take next steps, and set goals for the future.
Downloads
References
AZAMBUJA, Paula Lima; CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. O planejamento docente na educação infantil: metamorfoses e sentidos ao aprender. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 22, n. 2, Jul./Dez. 2017.
CABEZA, Manuel Cuenca; AMIGO, Macarena Cuenca. O encontro entre o ócio e a cultura: Reflexões sobre o ócio criativo desde a investigação empírica. Revista Lusófona de Estudos Culturais, v. 1, n. 2, p. 4-27| 28-48, 2013.
CLAVE BRULE M. Managing anxiety in eating disorders with knitting, 2009. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19367130 Acesso em 1 de Agosto de 2022.
CONTE, Elaine. Aporias da performance na educação. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
CSIKSZENTMIHALYI, M.; CUENCA CABEZA, M.; BUARQUE, C.; TRIGO, V. Y OTROS, (2001) Ocio y desarrollo. Potencialidades del ocio para el desarrollo humano. Colección de Documentos de Estudios de Ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
DE MASI, Domenico. Como praticar ócio criativo nos dias de hoje. Disponível em: https://vocesa.abril.com.br/carreira/como-praticar-ocio-criativo-nos-dias-de-hoje-segundo-domenico-de-masi/. Acessado em: 01 de agosto de 2022.
DE MASI, Domenico. O Ócio Criativo. Entrevista a Maria Serena Palieri. Tradução de Léa Manzi. Rio de Janeiro: Sextante, 2000. Tradução de: Ozio Creativo.
GEDA, Yonas E. et al. Engaging in cognitive activities, aging, and mild cognitive impairment: a population-based study. The Journal of neuropsychiatry and clinical neurosciences, v. 23, n. 2, p. 149-154, 2011.
GESSER, ANA CLAUDIA et al. Ócio criativo aplicado nos estudantes do IFC-campus Araquari, 2019.
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine. O ócio criativo e a educação para o século XXI. ARTEFACTUM-Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, v.16, n. 1, 2018.
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine. O ócio criativo e suas perspectivas na educação. Linhas Críticas, v. 26, 2020.
KELLER, Paulo Fernando. O artesão e a economia do artesanato na sociedade contemporânea. Política & Trabalho, n. 41, 2014.
LAFARGUE, Paul. O direito à preguiça. São Paulo: Editora Hucitec, 1999.
MEL, Lucimeire Vieira Rigonato da Silva et al. Os Desafios dos Educadores do Século XXI: Ensinar Com Alegria e Criatividade. Rev. Saberes, Rolim de Moura, vol. 3, n. 2, jul./dez., p. 126-137, 2015.
MIHALY CSIKSZENTMIHALYI . Flow: The Psychology of Optimal Experience, 1990, Publisher: Harper & Row Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/224927532_Flow_The_Psychology_of_Optimal_Experience Acesso em 1 de Agosto de 2022.
SCARDOELLI, Márcia Glaciela da Cruz; WAIDMAN, Maria Angélica Pagliarini. " Grupo" de artesanato: espaço favorável à promoção da saúde mental. Escola Anna Nery, v. 15, p. 291-299, 2011.
SILVA, Susi Alves Silva. Quatro pilares da educação para o século XXI: análise de sua aplicação em uma escola de Aracaju. Dissertação de Mestrado. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2012.
VIEIRA, Geruza Silva de Oliveira et al. Artesanato: identidade e trabalho. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



