Portuguese language teaching and learning for immigrants and refugees in a social vulnerability situation: actions at UFSM during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115168936

Keywords:

Pandemic, Teaching Portuguese Host Language, Immigrants and refugees

Abstract

Considering the context of the Covid-19 pandemic, immigrants and refugees in a social vulnerability situation suffered from the sanitary crisis reflexes established. In this context, this work aims to communicate reflective processes about actions oriented to teaching and learning the Portuguese language by this group of people in Brazil, especially in the context of practices attached to the Federal University of Santa Maria (UFSM) during social isolation. Therefore, a search was fulfilled on the web portal of projects of the institution for actions achieved from March 2020 with this approach. The search resulted in eight projects, five as research and three as extension. The absence of teaching actions highlights a gap to be filled, therefore, a proposal regarding teaching and learning the Portuguese language by these subjects is, finally, presented.

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Author Biographies

Lorilei de Moraes Gugelmim, Instituto Federal de Santa Catarina

É graduada em Licenciatura em Letras (Português-Inglês) pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Imaculada Conceição (1989). Possui especialização em Psicopedagogia Clinica e Institucional e Mestrado em Letras (2021) pela UFSM. Atua como professora no Instituto Federal de Santa Catarina. 

Tânia Maria Moreira, Universidade Federal de Santa Maria

Professora da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará e está em exercício provisório na Universidade Federal de Santa Maria, RS. Na Unifesspa, integra o corpo docente do Programa de Mestrado Profissional em Letras e do Mestrado Acadêmico de Letras, desenvolvendo pesquisas sobre linguagem e ensino de linguagem (Português, Inglês e Português para estrangeiros) mediado por gêneros e recursos tecnológicos.

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Published

2022-12-18

How to Cite

Barbat Barros, G., de Moraes Gugelmim, . L. ., & Moreira, T. M. (2022). Portuguese language teaching and learning for immigrants and refugees in a social vulnerability situation: actions at UFSM during the Covid-19 pandemic. Experiência. Revista Científica De Extensão, 8(2), 12–27. https://doi.org/10.5902/2447115168936

Issue

Section

Articles