Scientific Methodology Course: Promoting Interest in Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115130850

Keywords:

Methodology, Scientific Communication and Diffusion, Neurosciences

Abstract

The Academic League of Neurosciences of the Federal University of Santa Maria developed the Extension Project entitled Scientific Methodology Course in 2010. With the objective of presenting to university students the general principles employed in the preparation of research projects, the initiative addresses the project structuring, the obtaining of research funding for its feasibility and the procedures to be covered by the project until the achievement of the permission for its execution. The target audience reached over four editions were 438 students. The evaluation showed that the participants considered the proposal positive, considered themselves satisfied with the objectives of the course, and aspired to new editions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jamir Pitton Rissardo, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Acadêmico de Medicina da Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Ciências da Saúde.

Ana Letícia Fornari Caprara, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Acadêmica de Medicina da Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Ciências da Saúde.

Ana Lucia Cervi Prado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora Adjunta do Curso de Fisioterapia, Centro de Ciências da Saúde, Universidade
Federal de Santa Maria.

References

BRASIL, Presidente da República. Lei 9394, 20 dez. 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 14 jan. 2018.

FURASTÉ, Pedro Augusto. Normas técnicas para o trabalho científico, que todo mundo pode saber, inclusive você: explicitação das normas da ABNT. Porto Alegre: s.n., 2000.

GIL, Antônio Carlos. Como delinear uma pesquisa bibliográfica. In: Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002, p59-64.

GRIEGER, Maria Cristina Manual de metodologia científica - orientações para a realização de projetos, monografias e artigos científicos. 2004. Disponível em: www.aisi.edu.br/userfiles/file/Manual%20Metodologia.pdf. Acesso em: 14 jan. 2018.

KING, Donald; TENOPIR, Carol. A publicação de revistas eletrônicas: economia da produção, distribuição e uso. Ciência da informação, v. 27, n. 2, 1998. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/799/830. Acesso em: 14 jan. 2018.

KING, Donald; TENOPIR, Carol. Using and reading scholarly literature. Annual Review of Information Science and Technology, v. 35, p. 423-77. 2001. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ635528. Acesso em: 14 jan. 2018.

KING, Donald; TENOPIR, Carol; MONTGOMERY, Carol; AERNI, Sarah. Patterns of journal use by faculty at three diverse universities. D-Lib Magazine, v. 9, n. 10. 2003. Disponível em:

www.dlib.org/dlib/october03/king/10king.html. Acesso em: 14 jan. 2018.

KING, Donald; TENOPIR, Carol; CLARKE, Michael. Measuring total reading of journal articles. DLib Magazine, v. 12, n. 10. 2006. Disponível em: www.dlib.org/dlib/october06/king/10king.html>. Acesso em: 14 jan. 2018.

MACHADO, Eliza. Pesquisa no cotidiano escolar: reprodução X reconstrução do conhecimento. Revista Transformar, v. 9, p. 54-66. 2016. Disponível em: http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/74. Acesso em: 14 jan. 2018.

MINAYO, Maria Cecilia. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002, p 16-19.

MISSIAGGIA Sérgio. Avaliação do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica: PIBIC. Rev. méd. Minas Gerais, v. 10, p. 49-51. 2000.

PÁDUA, Elizabete Matallo. O Processo de Pesquisa. In: Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas: Papirus, 2017, p. 31-39.

PARANÁ, G. Diretrizes Curriculares da Educação Básica. Paraná: Jam3 Comunicação, 2009.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 1996.

TENOPIR, Carol. Electronic publishing: research issues for librarians and users. Library Trends, v. 51 n. 4, p. 614-35. 2003. Disponível em: https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/8491/librarytrendsv51i4h_opt.pdf?sequence=1. Acesso em: 14 jan. 2018.

TENOPIR, Carol; et al. Electronic journals and changes in scholarly article seeking and reading patterns. Aslib Proceedings. v. 61, n. 1. 2009. Disponível em: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/00012530910932267. Acesso em: 14 jan. 2018.

TENOPIR, Carol; KING, Donald; CLARKE, Michael; NA, Kyoungsik; ZHOU, Xiang. Journal reading patterns and preferences of pediatricians. Journal of the Medical Library Association, v. 95, n.

, p.56. 2007. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1773049/. Acesso em: 14 jan. 2018.

TOZONI-REIS, Marilia Freitas. A pesquisa e a produção de conhecimentos: introdução à pesquisa em educação. Curso de pedagogia da Unesp. 2010. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/handle/123456789/195. Acesso em: 14 jan. 2018.

VALE, José Missael. Educação Científica e Sociedade. In: NARDI, Roberto. Questões atuais no ensino de ciências. São Paulo: Editora Escrituras, 1998.

Published

2018-10-18

How to Cite

Rissardo, J. P., Caprara, A. L. F., & Prado, A. L. C. (2018). Scientific Methodology Course: Promoting Interest in Research. Experiência. Revista Científica De Extensão, 4(1). https://doi.org/10.5902/2447115130850

Issue

Section

Experience Reports

Most read articles by the same author(s)