The discursive ordination on deficiency in Brazil: some considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X37799

Keywords:

Deficiency, Foucault, discourse.

Abstract

Through the analysis of texts dealing with disability dating from the twentieth century, the present article sought to recover four terminologies used in the discourse to name deficiencies: idiots, imbeciles, cretins and retarded people. Based on an analytical-reconstructive methodology, the research that originated the text, used documentary sources and thematic bibliographic revision to search for the etymological origin of the referred terms and the reasons for its application by Science. Otherwise, the text seeks to problematize the implications of such terminologies in the treatment and social insertion of the affected individuals, and for that, the contributions of Michel Foucault as a starting point for a critical analysis of the discourse on disability were used. Considering that the discussion of names and adjectives assumes a connotation that goes beyond mere semantic construction, the text concludes that the categories of abnormality used by science throughout the twentieth century, either by its discursive production trajectory or by its condition of materiality, warns of the need to think carefully about the actions and discourses that emerge in the encounter with the disabled subjects.

Downloads

Author Biographies

Rosimar Serena Siqueira Esquinsani, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Professora doutora na Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Jarbas Dametto, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutor pela Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BERG, Jan Hendrik Van Den. Pequena Psiquiatria. São Paulo: Mestre Jou, 1970.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Decreto nº 6.949/2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Decreto no. 7.611/2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. 2011.

BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos – SEDH. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Brasília, 2007.

CARVALHO, José Mesquita de. Dicionário prático da língua nacional. São Paulo: Globo, 1945.

CRETELLA Jr. José; CINTRA, Geraldo de Ulhôa. Dicionário Latino-português. 7.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1956.

DEMOOR, Juan. Los niños anormales: y su tratamiento educativo em la casa y em la escuela. 2.ed. Madrid: Francisco Beltrán, 1930.

DORIN, Lannoy. Psicologia Aplicada à Educação. In: Enciclopédia de Psicologia Contemporânea. v.3. São Paulo, 1975.

FARIAS, Norma; BUCHALLA, Cassia Maria. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde da Organização Mundial da Saúde: Conceitos, Usos e Perspectivas. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 187-193, 2005.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Hollanda. Novo Aurélio século XXI. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

FIGUEIRA, Emílio. Caminhando em silêncio: uma introdução à trajetória das pessoas com deficiência na história do Brasil. São Paulo: Giz Editorial, 2008.

FOUCAULT, Michael. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.

FOUCAULT, Michael. O Poder Psiquiátrico: curso no Collège de France (1973 - 1974). São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michael. Os anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, Michael. Segurança, Território, População: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michael. Vigiar e punir. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1984.

KNOBEL, Meyer; MEDEIROS-NETO, Geraldo. Moléstias Associadas à Carência Crônica de Iodo. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia & Metabologia, vol.48, no.1, p.53-61, 2004.

KUSETZOFF, J. C. Introdução à Psicopatologia Psicanalítica. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

LANNA Jr, M. C. M. (Comp.) História do Movimento Político das Pessoas com Deficiência no Brasil. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 443p, 2010.

OMS - Organização Mundial de Saúde. Classificação de transtornos mentais e de comportamento da CID-10. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

SASSAKI, R. K. Como chamar as pessoas que tem deficiência? Vida independente: História, movimento, liderança, conceito, filosofia e fundamentos. São Paulo: RNR, 2003.

SILVA, O. M. da. A Epopéia Ignorada: A História da Pessoa Deficiente no Mundo de Ontem e de Hoje. São Paulo: CEDAS, 470p, 1987.

SILVA, D. da. De onde vêm as palavras: origens e curiosidades da língua portuguesa. 17ª.ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2014.

Published

2020-07-08

How to Cite

Esquinsani, R. S. S., & Dametto, J. (2020). The discursive ordination on deficiency in Brazil: some considerations. Special Education Magazine, 33, e17/ 1–15. https://doi.org/10.5902/1984686X37799