The discursive ordination on deficiency in Brazil: some considerations
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X37799Keywords:
Deficiency, Foucault, discourse.Abstract
Through the analysis of texts dealing with disability dating from the twentieth century, the present article sought to recover four terminologies used in the discourse to name deficiencies: idiots, imbeciles, cretins and retarded people. Based on an analytical-reconstructive methodology, the research that originated the text, used documentary sources and thematic bibliographic revision to search for the etymological origin of the referred terms and the reasons for its application by Science. Otherwise, the text seeks to problematize the implications of such terminologies in the treatment and social insertion of the affected individuals, and for that, the contributions of Michel Foucault as a starting point for a critical analysis of the discourse on disability were used. Considering that the discussion of names and adjectives assumes a connotation that goes beyond mere semantic construction, the text concludes that the categories of abnormality used by science throughout the twentieth century, either by its discursive production trajectory or by its condition of materiality, warns of the need to think carefully about the actions and discourses that emerge in the encounter with the disabled subjects.
Downloads
References
BERG, Jan Hendrik Van Den. Pequena Psiquiatria. São Paulo: Mestre Jou, 1970.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Decreto nº 6.949/2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Decreto no. 7.611/2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. 2011.
BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos – SEDH. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Brasília, 2007.
CARVALHO, José Mesquita de. Dicionário prático da língua nacional. São Paulo: Globo, 1945.
CRETELLA Jr. José; CINTRA, Geraldo de Ulhôa. Dicionário Latino-português. 7.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1956.
DEMOOR, Juan. Los niños anormales: y su tratamiento educativo em la casa y em la escuela. 2.ed. Madrid: Francisco Beltrán, 1930.
DORIN, Lannoy. Psicologia Aplicada à Educação. In: Enciclopédia de Psicologia Contemporânea. v.3. São Paulo, 1975.
FARIAS, Norma; BUCHALLA, Cassia Maria. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde da Organização Mundial da Saúde: Conceitos, Usos e Perspectivas. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 187-193, 2005.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Hollanda. Novo Aurélio século XXI. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
FIGUEIRA, Emílio. Caminhando em silêncio: uma introdução à trajetória das pessoas com deficiência na história do Brasil. São Paulo: Giz Editorial, 2008.
FOUCAULT, Michael. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.
FOUCAULT, Michael. O Poder Psiquiátrico: curso no Collège de France (1973 - 1974). São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michael. Os anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FOUCAULT, Michael. Segurança, Território, População: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michael. Vigiar e punir. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1984.
KNOBEL, Meyer; MEDEIROS-NETO, Geraldo. Moléstias Associadas à Carência Crônica de Iodo. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia & Metabologia, vol.48, no.1, p.53-61, 2004.
KUSETZOFF, J. C. Introdução à Psicopatologia Psicanalítica. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
LANNA Jr, M. C. M. (Comp.) História do Movimento Político das Pessoas com Deficiência no Brasil. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 443p, 2010.
OMS - Organização Mundial de Saúde. Classificação de transtornos mentais e de comportamento da CID-10. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
SASSAKI, R. K. Como chamar as pessoas que tem deficiência? Vida independente: História, movimento, liderança, conceito, filosofia e fundamentos. São Paulo: RNR, 2003.
SILVA, O. M. da. A Epopéia Ignorada: A História da Pessoa Deficiente no Mundo de Ontem e de Hoje. São Paulo: CEDAS, 470p, 1987.
SILVA, D. da. De onde vêm as palavras: origens e curiosidades da língua portuguesa. 17ª.ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).